L’Estat podria repatriar espanyols amb 16 avions de l’exèrcit, però s’hi nega

Fa pagar el bitllet d’avió als ciutadans atrapats fora del país, però amb l’Huracà Irma va repatriar afectats de franc

Atrapats en diversos punts del món. Per vacances o per feina. Sense poder tornar a casa, confinats en països desconeguts i pagant de la seva butxaca. Així es troben com a mínim 2.000 ciutadans de l’Estat espanyol –segons les darreres dades del ministeri d’Exteriors-, que intenten tornar a casa comprant bitllets de vols comercials, una possibilitat cada vegada més difícil perquè molts aeroports han tancat o han restringit durament els vols, i molts països també han tancat les seves fronteres. En aquestes circumstàncies, el govern espanyol va dir el passat 23 de març que si bé no descartava utilitzar avions de l’exèrcit per transportar ciutadans “que no puguin fer-ho per altres mitjans”, l’aposta de l’executiu és que totes les repatriacions es realitzin “en avions comercials i amb el passatge pagat pels propis turistes” per no consumir diners de l’erari públic.

Però quant costa un bitllet per tornar, en el cas que existeixi un vol i no sigui cancel·lat? “Entre 1.000 i 2.000 euros, i això amb vols organitzats pels propis afectats, però molta gent no pot pagar això, i encara menys mantenir-se al país per unes setmanes més o qui sap si mesos. Tenint avions propis, l’Estat ha de repatriar immediatament aquestes persones sense cost”, reclama la diputada de JxCAT Míriam Nogueras, que ha documentat tots els avions que a hores d’ara té disponibles d’exèrcit espanyol: “Disposa d’una àmplia flota de mitjans aeris. De tota flota, els següents avions estan habilitats per transportar gent i fer trajectes de llarga distància: 2 Airbus A310 i 5 Falcon 900(a Torrejón) 7 Airbus A400 i 7 Hércules C130 (a Saragossa). A més, l’Armada compta amb els Cessna Citation, que  només poden transportar set persones i la seva autonomia és de tan sols 2.750km. Servirien per països propers”. 

 

Nogueras, a més, recorda que no seria la primera vegada que davant d’una emergència s’utilitza la flota privada de l’Estat. L’any 2017, i com a conseqüència de l’Huracà Irma, el Madrid va repatriar 57 ciutadans amb avions de propietat, sense cap cost per als afectats. I encara remarca un perill més de deixar els ciutadans desemparats buscant vols comercials per tornar. “Hem parlat amb afectats d’arreu del món i el problema és que paguen un vol comercial i es desplacen a les ciutats on hi ha l’aeroport per embarcar, però sovint el vol es cancel·la i queden atrapats a la ciutat, on el focus d’infecció és molt més gran”. I conclou: “L’única solució és que l’Estat activi els seus avions”.

 

 

 

Comentaris