Motí de repartidors de Correus per falta de material protector contra el coronavirus

Treballadors d'oficines de Barcelona i L'Hospitalet de Llobregat denuncien que no arriben els equips de protecció individual que estableix el nou protocol

Repartidors de Correus de Barcelona i altres ciutats de l’Àrea Metropolitana s’han negat a sortir repartir en considerar que no se’ls han proporcionat els equips de protecció individuals que marca el nou protocol establert davant la crisi del coronavirus. Correus ha establert com a mesura contra el Covid-19 la reducció dels horaris d'oficina. Segons fonts dels treballadors i sindicals consultades per ‘El Món’, repartidors de diversos districtes de Barcelona, L’Hospitalet de Llobregat i Granollers s’han començat a plantar perquè valoren els riscos de fer la feina sense les mesures de seguretat adients.

El protocol abans de la declaració de l’estat de l’alarma consistia en la recomanació de rentar-se les mans. El nou protocol estableix que els treballadors de Correus facin torns amb personal reduït fins a la meitat dels efectius; s'elimini el torn de tarda dedicat al lliurament de notificacions —donat que els processos administratius s’han suspès—, i que els repartidors es rentin les mans cada 45 minuts i abans i després de sortir a repartir.

La protecció, una "promesa"

“Ens han promès guants de làtex, mascaretes i gel hidroalcohòlic, però sabem que no arribarà perquè és material confiscat”, ha explicat un repartidor que demana mantenir l’anonimat. Malgrat el que diu el protocol, ahir, primer dia d'aplicació, els repartidors només van repartir amb guants de làtex. Per això mateix en algunes unitats s’han oposat a sortir en base a l’article 21 de la Llei de prevenció de riscos laborals, ha explicat la mateixa font.

Una de les mesures que també s’han aplicat és l’eliminació de la signatura de registre a través de PDA (dispositiu digital personal), que els repartidors feia dies que reclamaven en considerar que és un focus d’infeccions. El protocol marca que el repartidor no entri en contacte amb el client i que tot el que es pugui deixar a la bústia es deixi a la bústia. Els paquets no s'han d'entregar en mà.

 

Denúncia a Inspecció de Treball

La situació ja ha provocat que la CGT hagi denunciat els fets a Inspecció de Treball i aquest sindicat insta les altres organitzacions de treballadors perquè pressionin també per aconseguir la paralització de l’activitat. “Hem fet la denúncia a Inspecció perquè entenem que no ens estan donant els mitjans adequats, les mesures adoptades no són suficients per garantir la seguretat i la salut en el treball i pensem que és un greu incompliment”, indiquen fonts sindicals.

Les mateixes fonts admeten que Correus ha fet “un esforç organitzatiu”, però opinen que és un risc innecessari mantenir l’activitat per fer arribar enviaments publicitaris o factures de la llum. Per això reclamen establir uns serveis mínims pels enviaments estrictament necessaris.

A banda, des de Correus, molts repartidors estan preocupats pel fet que aprofitant el confinament les administracions promoguin el comerç electrònic. Un dels repartidors consultats per ‘El Món’ admet que ells ofereixen un servei essencial, però no tots els enviaments són vitals. “No és essencial ara demanar fundes pel mòbil, mocadors o samarretes, tot això pot esperar”, adverteix. En canvi, sí entén que hi pugui haver documents importants a trametre. En tot cas, es reclama que el personal sigui el mínim i imprescindible.

 

Comentaris