El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Alarma al Garraf per la inseguretat a les rutes nocturnes dels autobusos
  • CA

Els conductors d’autobusos del Garraf denuncien un augment en les agressions durant els torns nocturns. Des de fa dos anys, els treballadors de l’empresa MonBus reclamen a la companyia una millora en la seguretat del servei. Ara les converses han esdevingut mobilitzacions arran de la recent agressió a un company que pot perdre l’oïda. “Només volem seguretat en el nostre lloc de treball, tal com indica el conveni”, assegura a El Món el delegat de personal de CCOO al Garraf, Genís Garcia.

D’acord amb el sindicat, l’agressió no és l’únic que han d’aguantar els conductors ja que també denuncien diversos robatoris, el més recent dels quals va tenir lloc fa poc més d’un mes on es van emportar tota la recaptació del torn i documents personals del conductor i de l’empresa. El sindicat, però, també assegura trobar-se amb casos de pressió i mobbing. Des de MonBus asseguren que només hi ha hagut dos incidents violents el 2018 i dos més aquest any. “Tot el que hem acordat ho hem complert, la situació és complicada i ens haurem d’entendre per no perjudicar els usuaris“, expliquen des de MonBus.

Diàleg unidireccional

La voluntat de MonBus, segons asseguren des del sindicat, no ha estat en cap moment la realització d’accions a favor dels seus treballadors. Garcia denuncia que el tarannà de l’empresa és sempre positiu però poc productiu. “Quan proposem diuen que sí a tot i que ho estudiaran però quan tornem a preguntar ja ha passat un any”, assegura el delegat. Les peticions de la plantilla no són específiques però sí molt concretes: seguretat a la feina. “No estem demanant fer el nostre torn de manera calmada, sabem que tenim una responsabilitat i una pressió, però sí volem treballar amb tranquil·litat”, expliquen des de CCOO. “És habitual a les zones d’oci nocturn. El bus que proveeix aquest servei té un ambient que acostuma a ser conflictiu”, explica Carlos Pallejero, responsable del sector de carreteres de CCOO. “En alguns casos arriba a certa gravetat amb agressions o insults al conductor o a altres passatgers o es fa malbé part del material del vehicle”, afegeix.

En dos anys només han aconseguit dues càmeres en dos dels tres vehicles.“I una la van posar la mateixa nit que es van assabentar de l’agressió al company”, explica Garcia. Segons el delegat, MonBus tampoc els deixa accedir al material gravat pels dispositius però des de la companyia expliquen a aquest diari que el 95% dels serveis nocturns està gravat. Una de les alternatives posades damunt la taula va ser la instal·lacio de mampares de seguretat però es va descartar per la impossibilitat de posar una porta d’emergència al costat esquerre per l’alçaca dels autobusos. La reacció dels treballadors davant la criticada inacció de l’empresa ha estat la convocatòria d’una aturada de serveis cada dilluns i divendres de set a deu del matí i de sis a nou de la tarda.

Els membres del comitè d’empresa de Mon-Bus ja havien comparegut a uns dels plens del govern municipal de Sitges advertint de la situació en la qual es trobaven. “El nostre servei, nocturn i de cap de setmana, té la funció important d’evitar que els joves facin servir el cotxe quan surtin de festa”, va assegurar el portaveu del comitè al plenari. Aquest dilluns està prevista una reunió entre el comitè i la companyia encara que ambdues parts no tenen clar com acabarà tot, malgrat que asseguren tenir la predisposició per dialogar.

“És una creença que a partir de certa hora les normes bàsiques de comportament no s’han de seguir”, explica Pallejero. D’acord amb MonBus, s’estan treballant i exigint qüestions que són competències de la Generalitat.  “La seguretat en sentit estricte és competència del Departament d’Interior però són els treballadors els que estan exposats als riscos, per això ha de ser l’empresa qui garanteixi certa segurat en el lloc de treball”, conclou el membre de CCOO.

Pressió invisible

Els problemes laborals no s’acaben només amb la greu inseguretat que asseguren suportar els conductors. CCOO també denuncia una pressió exercida per la companyia envers la seva plantilla que ha provocat una desena de baixes per depressió. “Per ser delegat de personal em van fer fora”, recorda Garcia. Segons la versió del conductor, l’empresa Quirón Prevención va falsificar un document mèdic de baixa temporal i va declarar el treballador com a no apte per a desenvolupar les tasques encomanades de manera definitiva i justificar l’acomiadament procedent. Una sentència judicial, però, va obligar a la companyia a readmetre’l i indemnitzar-lo amb 50.000 euros. La metgessa que va atendre el conductor havia canviat el diagnòstic final per pressions de la mateixa empresa.

El mateix dia que Garcia va tornar a treballar el van sancionar. “Havia de començar el meu torn a les 15.15 hores però quan estava a punt de començar vaig veure que encara no estava llesta la documentació necessària. Vaig anar a demanar-la i no va ser fins a les 15.35 hores que em van deixar anar i, òbviament, em van imposar la sanció”, relata el treballador.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa