Els interessos del Govern i Florentino Pérez xoquen amb els ecologistes a la C-32

El TSJC atura les obres entre Blanes i Lloret de Mar i posa en qüestió el compromís de l’Executiu de JxCAT i ERC amb el medi ambient

Les obres de la C-32 entre Blanes i Lloret de Mar, que aquest dijous han quedat aturades de forma cautelar pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) en advertir el jutge que l’estudi d’impacte mediambiental és deficient, posen a prova la voluntat real del Govern d’assumir mesures sobre el medi ambient que començarien a donar sentit a l’emergència climàtica que el mateix Executiu va aprovar amb tota solemnitat al maig.

Aquest capteniment del Govern de, per una banda pujar al carro dels discursos d’alerta ecologista, però a la pràctica tirar pel dret en la prolongació de l’autopista del Maresme (amb un cost de 90 milions d’euros) tot i l’alarma mediambiental posa en qüestió la credibilitat de la seva política mediambiental.

Ara, fins i tot després que el jutge hagi decretat la suspensió cautelar de les obres, la Generalitat continua enrocada i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha sortit a defensar que recorrerà la decisió per continuar un projecte que considera necessari per millorar la mobilitat a la zona.

Els ecologistes planten cara

Des de l’òptica ecologista, l’assumpte és veu de forma diferent. El portaveu de la plataforma Stop C-32, Joan Mora, ha comparegut al Parlament de Catalunya per denunciar “la doble moral de la Generalitat” en haver declarat l’emergència climàtica mentre impulsa un projecte que travessa Blanes i Lloret de Mar i que considera “nociu pel medi ambient”.

L'interlocutòria del TSJC demostra, segons Mora, que el tribunal té “un gran coneixement sobre la jurisprudència mediambiental” i “no deixa cap mena de dubte sobre les deficiències de l’estudi d’impacte ambiental, el no compliment de la Llei contra el canvi climàtic, cosa que no podem dir de la conselleria de Territori i Sostenibilitat”. Pels ecologistes Clavet és “el pitjor conseller” de medi ambient que hi ha hagut fins ara.

En les converses dels ecologistes amb el Govern, explica Mora, els havien dit que “volien fer les coses bé”, però en realitat creuen haver comprovat que el que busquen és seguir impulsant “un projecte en què hi ha molts interessos” i el medi ambient, en aquest context, “és per a ells purament un tràmit burocràtic que no els ha impedit iniciar les obres contravenint els estudis d’impacte ambiental”.

Manifestació contra les obres | ACN

Manifestació contra les obres | ACN

En el context d’aquesta guerra, els ecologistes no podien aquest dijous fer res més que felicitar-se sobre la decisió del TSJC. “Li donem l’enhorabona per haver tingut aquesta valentia”. Una valentia que, creuen, necessària per tal de fer front a unes obres que no només impliquen plantar cara a la Generalitat, sinó també a un grapat d’empreses de l’Ibex-35. Aquest és un altre aspecte de la història que enganxa el Govern de JxCAT i ERC en una nova contradicció. Perquè si en tot el procés l’independentisme ha apuntat contra aquestes empreses com a adversàries de l’1-O i els interessos del país, el fet cert és que en projectes com el de la C-32 s’hi va de bracet. De la prolongació de les obres se’n beneficia Abertis, empresa adquirida el 2018 pel grup ACS de Florentino Pérez. I encara més: el concurs per l’execució de les obres el va guanyar Dragados, també en mans del president del Reial Madrid. Les obres a la C-32 posen doncs el Govern i l’Íbex-35 en un bàndol i els ecologistes (i ara també el TSJC) en l’altre.

 

Optar per alternatives

Els ecologistes han demanat al Govern que “desisteixi” finalment del projecte, que ha estat suspès per segona vegada, i que aposti per un desdoblament de carreteres com a alternativa menys costosa, que la mateixa Generalitat va aprovar el 2012 i que no ha portat a terme amb l’excusa que no hi ha diners. A banda, també han reclamat que es comenci la restauració forestal i paisatgística de la zona afectada després de 50 dies d’obres i han cridat l’atenció sobre el fet que el risc d’incendi continua per la brossa que han generat les obres.

Les obres a la C-32 van començar al maig pocs dies després que el TSJC admetés a tràmit un recurs dels ecologistes con les obres. La Generalitat va iniciar les obres tot i conèixer aquesta circumstància i podent preveure que si la justícia atura el projecte el Govern es podria veure obligat a “indemnitzar l’empresa adjudicatària, que és el que probablement passarà”, ha dit Mora. El portaveu ecologista ha advertit de possibles pressions d’Abertis sobre la Generalitat. També ha parlat d’un departament de Territori i Sostenibilitat de relació amb les empreses i concessionàries, del qual n’ha qüestionat la missió.

La prolongació de l’autopista preveu la construcció de sis quilòmetres. Les obres afectarien 50 hectàrees de bosc. El 20% de l’ara projectada ja h aestat afectada d’ençà que les obres comencessin el 22 de maig passat.

D'altra banda, i en relació a aquesta qüestió, el Ple del Parlament ha rebutjat aquest dijous instar al Govern a desestimar l'execució del perllongament de la C-32 fins a Lloret de Mar, punt d'una moció presentada per la CUP. La proposta, que ERC i JxCAT han deixat caure, també incloïa anul·lar els compromisos que suposin la impltanció de peatges a l'ombra, un augment de tarifa dels peatges actuals, o un allargament del període de concessió d'aquests.

 

Comentaris (1)
MANEL Fa 2 mesos
Ha de venir el FLORENTINO a fer les obres?, collons de Gobern, en que penseu? aneu a la merda..