Degans d'Educació de les universitats públiques qüestionen els estudis virtuals de mestre

Rebutgen la proposta de la UOC d'oferir el grau d'aquesta professió en línia

Els degans d'Educació de les universitats catalanes rebutgen la proposta de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) d'oferir un grau en Educació Primària virtual. En un comunicat, posen en dubte que aquesta modalitat sigui útil en estudis on són ''essencials'' l'adquisició de competències ''relacionals i socials'' i recorden que als països europeus aquesta modalitat en formació de mestres és ''pràcticament inexistent''. Tal com ha avançat el diari La Vanguardia els degans recorden que amb la participació al programa de Millora de la Formació Inicial de Professorat (MIF) ja ha evidenciat el compromís i el treball dels deganats d'Educació per implementar els canvis necessaris per millorar la formació de mestres.

En canvi, consideren que no consta com a ''consensuada i prioritària'' l'acció d'oferir formació de mestres en modalitat en línia.

Per això rebutgen la formació de mestres en línia i admeten preocupació pels estudiants catalans que ja cursen estudis en línia en universitats de fora de Catalunya, de qui demanen tenir informació del perfil i les motivacions. Els degans creuen que aquesta sigui la solució ja que es ''degrada'' el consens i el compromís social i professional de les universitats amb la millora de la formació de mestres a Catalunya i es qüestionen alguns avenços com la col·laboració institucional de facultats d'universitats públiques i privades, les proves PAP o la garantia dels nivells adequats de llengua. Adverteixen que pot significar un ''canvi de model'' que prima la quantitat per sobre de la qualitat.

Els degans asseguren que la formació a distància fent ús de les tecnologies són propostes ''vàlides i coherents'' amb l'actual societat del coneixement però que la validesa no és ''universal''. Demanen tenir en compte les ''limitacions i incerteses'' que es poden associar al seu ús per a finalitats formatives específiques.

En el comunicat, els degans destaquen que la formació inicial de mestres és ''professionalitzadora'' i que per això cal desenvolupar competències com ara la interrelació personal, equilibri emocional, socialització professional o la vinculació teoricopràctica que amb els estudis en línia ''no es poden garantir'' més enllà de les pràctiques.

 
 

Comentaris