El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Clatellada de la Inspecció de Treball a les ambulàncies per contractes fraudulents
  • CA

Sanció exemplar a l’empresa Transport Sanitari de Catalunya (TSC). La Inspecció de Treball i Seguretat Social ha emès aquest dimarts un informe amb què obliga a l’empresa líder en la gestió d’ambulàncies de Catalunya a modificar des de l’any 2016 els contractes de 18 treballadors. Segons la resolució inspectora amb número d’expedient 8/0021963/18, i a la que ha tingut accés el Món, TSC ha passar a indefinits tots els contractes i recotitzar pel 100%, quan només havien rebut entre el 60 i el 75% del salari que els corresponia per la seva categoria. La Inspecció considera que s’han realitzat en “frau de llei”.

 

 

Concretament, la inspecció va començar a finals de 2018, a través d’una denúncia del Sindicat Independent i Demòcrata de treballadors de Catalunya Sindi.cat, sobre els contractes en pràctiques signats des de l’any 2016. La inspecció es va centrar en un total de 18 treballadors. L’empresa fins i tot va al·legar la pèrdua de documentació d’alguns dels treballadors investigats perquè “havien causat baixa”. La Inspecció va detectar treballadors que havien signat el contracte abans de tenir el títol habilitant per aquest tipus relació laboral així com altres que abans havien prestat serveis a l’empresa durant més d’un any amb una altra tipologia contractual. “Una notícia important”, ha apuntat el secretari general del sindicat denunciant, Fernando Miguélez.

Part de la resolució de la Inspecció de Treball

Part de la resolució de la Inspecció de Treball Quico Sallés

 

A parer de la Inspecció, després de constatar les dades documentals, els “treballadors van realitzar les mateixes funcions durant el contracte en pràctiques que amb anterioritat a aquest, en la mateixa empresa”. “Fins i tot, en algunes ocasions, el treballador es trobava en possesió del títol de Cicle Formatiu d’Emergències Sanitàries de manera prèvia a la primera contractació amb l’empresa, i després de diversos contractes temporals amb Transport Sanitari de Catalunya, SLU de durada acumulada superior a un any, es formalitzava el contracte en pràctiques”, recull d’acta.

 

 

Així mateix, la Inspecció constata que les úniques diferències percebudes entre els contractes temporals i els de pràctiques havien estat “salarials”. Efectivament, segons la base de dades de la Tresoreria General de la Seguretat Social, la Inspecció comprova que durant els contractes en pràctiques han percebut entre 60 i 75%, durant el primer i segon any de contracte respectivament del salari previst per a la seva categoria segons el conveni laboral d’aplicació.

 

 

La Inspecció conclou que quatre dels contractes estaven mancats del requisit fonamental dels contractes de pràctiques, és a dir, l’existència d’estudis previs a la celebració del contracte. En aquest sentit, els obliga a transformar-los en indefinits i, per tant, recuperar la cotització al 100%. Pel que fa a la resta de contractes, la Inspecció exposa que els treballadors ja havien prestat serveis amb les mateixes funcions que el contracte en pràctiques. Fins i tot, durant anys, més fins i tot del temps màxim previst en aquest tipus de contracte. Així, la Inspecció obliga a canviar la base de cotització a indefinit a partir dels dos anys treballats a l’empresa -sumant els contractes previs celebrats amb l’empresa i el de pràctiques.

 

 

Ara els treballadors fan números per saber la quantitat de l’acta de liquidació de l’empresa davant la Seguretat Social pel frau de llei en les contractacions i el pagament de les quotes al sistema públic de protecció social. Però això calculen que serà una xifra molt important a la vista de les diferències de cotització existent en els darrers quatre anys.

 

Una empresa líder

 

Transport Sanitari de Catalunya és una empresa creada l’any 1999 per la Creu Roja per poder concórrer al primer concurs públic de transport sanitari que va convocar el Departament de Salut a Catalunya. El 2006 van concórrer al segon concurs públic en el qual, per primera vegada, es va separar el transport sanitari urgent del no urgent, i se’l hi va adjudicar el 27% de l’activitat. Al 2008 va entrar al Baix Llobregat amb la incorporació d’Ambulancias Condal. El seu accionista principal és Investindustrial.

 

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa