Torra demana uns pressupostos per poder ampliar el transport públic

El president, Aragonès, Calvet i l'alcaldessa de l'Hospitalet inauguren la setena estació del ramal sud de la línia

El president de la Generalitat, Quim Torra, ha reclamat disposar d'uns pressupostos per al 2020 per tal de seguir ampliant la xarxa de transport públic de Catalunya. Ho ha fet durant la inauguració, a l'Hospitalet de Llobregat, de l'estació de la L10 Sud Ciutat de la Justícia, que és la setena d'aquest ramal de la línia. Torra, que ha clos l'acte d'obertura de l'estació, ha assenyalat que, per poder-ne construir més, "és absolutament imprescindible tenir pressupostos l'any que ve", per la qual cosa ha apel·lat a la "responsabilitat de país" de les forces polítiques per tal de disposar d'uns comptes públics que permetin "més transport púbic però també millor educació i sanitat".

Torra ha visitat les instal·lacions acompanyat del vicepresident del Govern, Pere Aragonès; el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet; l'alcaldessa de l'Hospitalet, Núria Marin, i la presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Rosa Alarcón. En acabar el recorregut pel vestíbul, els ascensors i l'andana, ha assenyalat que la Generalitat "ha construït més de 30 quilòmetres de metro i de xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC)" des de l'any 2011, mentre que l'Estat "des de 1978 no ha posat en servei cap quilòmetre nou de la xarxa de Rodalies". "Com a país ho hem de denunciar i no ho hem de permetre. Això sí que afecta, i molt, l'economia del país", ha afegit.

Ha expressat el "compromís" del Govern tant amb el transport públic com amb la relació amb els ajuntaments catalans, especialment els de les tres ciutats més grans: Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat i Terrassa. Així mateix, ha defensat l'ús i creixement del transport públic i dels "beneficis associats que genera", com la reducció de les emissions d'efecte hivernacle i la "cohesió social i territorial". L'estació de la Ciutat de la Justícia ha suposat una inversió de 80 milions d'euros i és la dinovena de què disposa, des d'aquest dissabte, la ciutat de l'Hospitalet. Està ubicada al barri de Santa Eulàlia, al complex judicial que li dóna nom, i es calcula que registrarà un trànsit de 5.600 usuaris diaris, dels quals 1.500 seran nous viatgers que provindran del transport privat per carretera, segons ha dit Calvet.

El conseller ha reivindicat seguir ampliant la xarxa de transport públic amb la connexió de les línies de FCG Llobregat-Anoia i Vallès i l'obertura de les futures estacions de metro Ernest Lluch (L5) i Zona Franca (L10) com a mesures per lluitar contra la crisi climàtica. "Aquesta emergència climàtica l'hem de poder afrontar, per exemple, amb la transició energètica, l'economia circular i la descarbonització de la mobilitat", que passa per un bon sistema de transport públic. Marín, que ha celebrat que els compromisos del Govern amb l'obertura de les estacions de metro a l'Hospitalet, ha subratllat l'impacte que el suburbà té per millorar la qualitat de l'aire. No obstant això, ha advertit que la contaminació és un fenomen que no pot fer "una sola administració". "Ho hem de fer sumant sinergies i això és el que representa aquesta inauguració", ha insistit, per la qual cosa ha fet referència a diàleg com a "fórmula que fa avançar una societat i una ciutat".

L'estació inaugurada avui, oberta al públic a partir de les 15.00 hores, és accessible per part de les persones amb mobilitat reduïda, té les vies a una profunditat de 40 metres i compta amb sis ascensors de gran capacitat per arribar a les andanes. Dissenyada pels arquitectes Dani Freixes i Agustí Carbonell, utilitza el mateix sistema de túnels que altres estacions de la línia, en què els trens no se situen paral·lelament segons el seu sentit, sinó que circulen superposats en dos nivells diferents.

 
 

Comentaris