El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Salvar vides al mar: una tasca coral
  • CA

L’Open Arms ha estat un dels temes de l’estiu. L’ONG va protagonitzar aquest agost el relat al qual la ciutadania ja s’ha acostumat: un vaixell humanitari rescata migrants enmig del mar Mediterrani, decideix anar cap a un port italià perquè és el més proper, el ministre de l’interior d’extrema dreta Matteo Salvini s’hi nega i el vaixell espera al mar fins que els polítics dels diferents països es posen d’acord al cap d’uns dies per gestionar la situació. En aquest cas de l’Open Arms, però, va ser el fiscal italià qui va ordenar l’atracament del vaixell en veure que les condicions a bord eren extremes.

La nau de l’ONG catalana no és l’única que ha viscut una situació així. De fet, a Catalunya es coneix sobretot l’Open Arms per ser una organització nascuda a Badalona de la mà d’Òscar Camps; però hi ha més vaixells que fan exactament el mateix; organitzacions que s’enfronten a diversos governs de l’actual Europa per salvar vides al mar.

EuropaPress 2235287 Carola Rackete capitana del Sea Watch 3

Carola Rackete

L’Open Arms va obeir les ordres italianes de no atracar al país, esperant una solució que hauria d’haver arribat des de la política. Qui es va cansar d’esperar i va acabar atracant de matinada sense permís amb 40 migrants a bord fou el Sea Watch 3, episodi que acabà amb la detenció de la seva capitana, l’alemanya Carola Rackete. Va estar detinguda durant tres dies. La jutgessa italiana, en veure que la capitana no havia comès cap delicte perquè estava complint un “deure”, va decidir deixar-la en llibertat.

 

Ocean Viking, el successor de l’Aquarius

EuropaPress 2328829 Barco de rescate 'Ocean Viking' de MSF y SOS Mediterranée

L’Ocean Viking

Ara fa poc més d’un any l’Aquarius era notícia per ser un vaixell que portava 630 migrants a bord i que no tenia on anar. Finalment, el llavors flamant president del govern espanyol, Pedro Sánchez, va decidir oferir el port de València perquè la nau poqués atracar i salvar els migrants fent-los arribar a Europa.

Ara, però, l’Aquarius no està operatiu i les ONG Metges Sense Fronteres i SOS Méditerranée estan al capdavant de l’Ocean Vikin, un vaixell de grans dimensions. Aquesta nau també ha estat desemparada en els darrers dies. Amb més de 360 persones a bord, el vaixell no tenia on anar. Finalment, però, ha pogut atracar a Malta. 

 

‘Aita Mari’, a l’espera d’un permís per salpar

EuropaPress 2082902 El buque de rescate AIta Mari

Aita Mari

Un altre vaixell que té la intenció de navegar pel Mediterrani central (la mateixa zona on opera l’Open Arms i l’Ocean Viking) per tal de salvar persones és l’Aita Mari, una nau que actualment es troba al port de Pasaia (País Basc) perquè encara espera que obtingui el permís per navegar. La Capitania Marítima ha de comprovar, primer, que la nau compti amb tots els requisits per endinsar-se al mar, i després ha de ser el ministeri de Foment qui atorgui el permís final.

 

El dret internacional s’ha convertit en un debat

La llei diu que si un vaixell es troba amb persones en risc de perdre’s al mar, la tripulació té l’obligació de salvar-los. No obstant, hi ha qui defensa que aquesta llei s’aplica si aquella trobada es produeix de manera casual. És per això que el govern espanyol va amenaçar l’Open Arms amb sancions econòmiques, unes declaracions de la vicepresidenta Carmen Calvo que han estat objecte de polèmica.

[r:1]

No obstant, El buc Open Arms té previst tornar al mar una vegada es resolguin els aspectes tècnics assenyalats durant una revisió feta per la Guàrdia Costanera italiana, després que el jutge d’instrucció d’Agrigent, Stefano Zammuto, ordenés l’alliberament i devolució a l’ONG. “Tornarem al mar“, va assegurar l’organització.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa