El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Natàlia Sànchez (CUP): “El 17A alguna cosa va fallar, però cal prudència”
  • CA

Natàlia Sànchez (Figueres, 1983) és la portaveu de la CUP a la Comissió d’Investigació del Parlament sobre els atemptats del 17A. Se l’ha treballada molt. Només cal veure les seves intervencions i interrogatoris. S’ha queixat de la seva falta de transparència però ha aprofitat tots els testimonis i els documents aportats. De fet, s’ha empollat el sumari i el del cas Chacal. En aquesta entrevista analitza la informació de Público. Sànchez respira i espera escoltar el periodista el proper dimarts. Ella també ha recollit molta informació i demana “prudència” abans de treure conclusions precipitades que podrien emborirar les certeses que poden haver sortit fins ara. 

 

-Porteu gairebé un any treballant en la comissió d’Investigació dels atemptats al Parlament, des d’aquesta òptica com analitzes la informació de Público?

 

Són informacions especialment interessants. De fet, i com hem apuntat a la Comissió, la relació entre els serveis secrets de l’Estat i diferents cossos policials amb Abdelbaky Es Satty és una via d’investigació que hem seguit particularment des de la CUP. Hi ha molts incidis més enllà dels que planteja l’informe difós per Público que apunten una relació de l’imam de Ripoll amb el CNI i de possibles negligències a les que cal posar-hi llum.

 

-Concretament, què hi veieu?

 

Des de la qüestió del telèfon punxat, la comunicació amb Bèlgica, la qüestió important entre la base de dades de Mossos i els cossos de seguretat de l’Estat i l’opacitat de si Es Satty estava o no en aquestes bases quan Bèlgica ho va enviar… També cal saber que va passar en les visites del Cos Nacional de Policia a la mesquita de Ripoll que l’exsecretari d’Estat de Seguretat, José Antonio Nieto, no va saber explicar aplicant el ‘no tinc constància’.

 

-No us sorprèn el que diu Público?

 

D’una banda, no ens sorprèn, perquè ja és una línia d’investigació amb proves i indicis que formen part del sumari del cas així com proves i indicis del cas Chacal de 2006. El que sí que plantegem és un criteri de prudència alhora de valorar a què és deguda aquesta possible relació i les possibles negligències que hi puguin haver. Qualsevol relació i actuació preventiva que facin els diferents cossos de seguretat ha de tenir l’objectiu d’evitar una matança indiscriminada com la del 17 d’agost. És evident que alguna cosa ha fallat i que no es van poder evitar aquestes morts malgrat aquests contactes. Aquí ha fallat alguna cosa.

 

-Partim d’aquesta base: ha fallat alguna cosa,  i aleshores?

 

Sí. Però nosaltres som prudents a valorar que hi hagi una intencionalitat premeditada.

 

-Hi ha cert perill de treure conclusions precipitades o generar un estat d’opinió que per exemple distorsioni els fets?

 

Sí. Cal ser prudents. La prudència no vol dir no investigar, no posar llum, no buscar la veritat dels fets i, per tant, cercar què ha fallat perquè hagi acabat en atemptats. Hem de vigilar no fer sentències categòriques amb les noves informacions perquè també hi ha informacions al sumari, a la comissió o a la sentència del Cas Chacal. Cal vigilar perquè ens allunya d’explicar les causes reals amb lògica geopolítica o de l’Estat en relació amb països que són aliats. Es pot generar una certa banalització o allunyar-nos de l’arrel dels conflictes i la guerra global per poder parlar amb més propietat de més altres indicis que existeixen i estan sobre la taula.

 

 

-Però en qualsevol cas, aquesta informació s’ha publicat. Què haurà de fer la Comissió ara?

 

Escoltarem el periodista que l’ha signada, Carlos Enrique Bayo, el dimarts al matí. Tindrem l’oportunitat de poder-la valorar. La comissió l’ha de tenir en compte i analitzar-la com el munt d’informació que hem treballat i poder-la contrastar amb el periodista. Però cal seguir treballant i posar en valor la pròpia Comissió d’investigació. Ara tothom ha parlat i parla de la comissió vetada al Congrés de Diputats, però nosaltres portem més d’un any fent feina, feina llarga i feixuga i sovint invisible. Però és important aportar aquesta informació i coneixement de la comissió del Parlament i es facin les conclusions.

 

-Unes conclusions que seran àmplies, a la vista dels treballs, però quin efecte polític tindrà a Espanya? Per què ara ha estat a Barcelona i Cambrils, però demà pot ser a Guadalajara…

 

Primer, aprovar les conclusions que espero que aviat poguem començar a redactar. Esperonar a partits i institucions del país -des de la Generalitat a l’Ajuntament de Cambrils- perquè hi ha una evident opacitat de tot plegat que genera un clima de dubte. Cal demanar explicacions al govern de l’Estat espanyol i els seus responsables, la majoria no ha comparegut com l’exministre de l’Interior Juan Ignacio Zoido. Cal exigir molta més transparència. Un cop fet això, cal coordinar i pressionar per tal que el Congrés de Diputats pugui investigar per demanar explicacions als membres de l’Estat que dirigien la seguretat aquells dies.

 

-Tampoc podríem dir que la Comissió ha estat gaire transparent… moltes intervencions tancades a pany i forrellat perquè eren secretes

 

Nosaltres ens vam oposar. Vam ser l’únic grup que ens vam oposar al veto que fos secretes. No respon, ni era necessari. Al contrari, hi ha una necessitat d’explicar, i en aquest cas, el Parlament i es grups van fer que tots els policies que van comparèixer ho van fer amb el segell de secret. Hem de fer un aprenentatge, critiquem l’Estat espanyol però el Parlament ha estat incapaç de fer una comissió transparent i públiques.

 

-Forma i contingut

 

També el contingut. Nosaltres considerem molt important assenyalar que invertim una quantitat ingent de recursos públics en aquesta estratègia hiperseguritària per l’alerta antiterrorista, s’inverteix en projectes com Proderai, -acrònim del Programa de Prevenció, Detecció i Intervenció de Processos de Radicalització als Centres Educatius- que estigmatitzen la comunitat musulmana i tenen conseqüències molt profundes, o els serveis secrets. El que hem constatat és que falla el sistema de prevenció, genera conseqüències col·laterals d’àmbit social, però un amb estat de seguretat i vigilància que no està essent eficient. La gent ho ha de saber. Això és una lectura molt important.

 

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa