Una mostra repassa la "cursa d'obstacles" que han viscut nou estàtues eqüestres de Franco

La mostra es podrà visitar fins el 12 d'abril al Centre d'Art Tecla Sala de L'Hospitalet de Llobregat

El Centre d'Art Tecla Sala de l'Hospitalet de Llobregat inaugura aquest dijous una exposició que repassa la "cursa d'obstacles" que han viscut nou estàtues eqüestres del dictador Franco des de que van ser instal·lades a diferents ciutats espanyoles fins que van ser desmantellades, moltes vegades enmig de la polèmica. La mostra, que té per títol 'Fantasma '77. Iconoclàstia espanyola', presenta una instal·lació audiovisual amb les dates de col·locació i desmantellament dels monuments així com fotografies i vídeos dels aldarulls que es van viure a la ciutat de València l'any 1983 durant la retirada d'una de les escultures del dictadors. La mostra es podrà visitar fins el 12 d'abril.

'Fantasma '77. Iconoclàstia espanyola' és un projecte de Matteo Guidi, artista visual; Rebeca Mutell, doctora en belles arts per la Universitat de Barcelona, i l’historiador de l’art a la Universitat de Barcelona Jorge Luis Marzo.

Els focus d’atenció de l’exposició són els fenòmens de la iconodulia (veneració) i la iconoclàstia envers les representacions de Franco que permeten estudiar les polítiques patrimonials de l’Estat (mitjançant l’acció de governs, parlaments i tribunals) respecte a l’herència de la iconografia pública franquista en la nova monarquia parlamentària.

L’exposició recull les dates principals de la història. La primera estàtua eqüestre del dictador es va emplaçar a Madrid el 1942. L’última, a Melilla, a la caserna de la Legió, el setembre del 1978, tres anys després de la seva mort. La primera que es va retirar d’una plaça pública en democràcia és la de València, el 1983, per ordre de l’Ajuntament, i, l’última, la de Barcelona, el 2016, també per ordre municipal. La decisió de retirar les estàtues no ha estat lliure de crítiques i d’aldarulls, com en el cas de València.

 
 

Comentaris