El Govern confirma que no ha pagat a l'INH, però sí a algunes empreses del seu president

Rebrota la polèmica sobre l'institut en fer-se públiques les respostes de l'Executiu a preguntes del PSC

La polèmica al voltant de l’Institut Nova Història (INH) ha rebrotat mesos després que una pregunta del diputat del PSC Ferran Pedret aixequés crítiques per les sospites de suport econòmic del Govern a aquesta entitat que es dedica a la història seguint mètodes controvertits i criticats per alguns historiadors. El vicepresident Pere Aragonès ha respost a Pedret que “durant els exercicis 2012 fins a data 19/09/2019 no s'han reconegut obligacions (documents O) a favor de l'entitat Fundació Privada Nova Història”. També nega l'existència de qualsevol conveni entre l'administració i l'entitat.

La resposta del Govern al PSC, a la qual ha tingut accés 'El Món', ha arribat a mitjans internacionals, específicament The Guardian, que en un article assegura que el Govern ha finançat amb 3 milions d’euros “companyies vinculades a la teoria que Shakesepare era català”.

Seguint amb l’interrogatori del PSC, Aragonès explica en el document de reposta que “s'han trobat dues empreses amb el mateix domicili social que l'entitat Institut Nova Història que són: Tasca Serveis d'Animació SL i Lart Sabercomunicar SL.” El vicepresident afegeix que “no consta cap contractació realitzada perla Generalitat de Catalunya” i a l’INH ni a Lart Sabercomunicar.

En canvi, la resposta del Govern específica que sí hi ha hagut contractes públics adjudicats a les empreses Tasca Serveis d' Animació, SL i Jan BCS, durant els anys 2012-2019. Es tracta de dues empreses propietat d’Albert Codinas, president de l’INH.

 

Documentals als mitjans de CCMA

Monument a Cristòfol Colom a Barcelona (Juanedc/Flickr)

Monument a Cristòfol Colom a Barcelona (Juanedc/Flickr)

A banda de la resposta d’Aragonès, Pedret també va obtenir la contestació de la president de la Corporació Catalana de Mitjans de Comunicació, Núria Llorach, sobre els costos d’emissió de sis documentals inspirats en les investigacions de l’INY.

 

La polèmica sobre l’INH, iniciada pel PSC, va generar tot tipus d’opinions sobre la feina de l’institut. Un dels seus col·laboradors principals, Jordi Bilbeny, va defensar-se dels atacs denunciant una campanya de desprestigi. Fins i tot el president de la Cambra de Barcelona, Joan Canadell, va intercedir defensant la tasca de l’institut. Des de l’àmbit polític, però, algunes veus, com la de Gabriel Rufián, van mostrar-se crítics amb l’institut.

Més informació
 

Comentaris