El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Estudiants denuncien l’homofòbia i el masclisme d’un professor ultra
  • CA

 

Estudiants de Batxillerat de l’Institut Joan Boscà de Barcelona estan en peu de guerra contra un professor d’història d’Espanya a qui acusen de fer comentaris “del tot inapropiats” a classe. Segons diversos alumnes i pares consultats per ‘El Món’, el professor fa comentaris “homòfobs, racistes i sexistes” que han incomodat a alguns alumnes. El professor és Francisco Oya, president de l’Asociación de Profesores por el Bilingüismo, una entitat creada el 1994 per denunciar el suposat “adoctrinament” nacionalista a les escoles catalanes. D’acord amb la versió d’alguns alumnes i pares, el professor també fa comentaris controvertits sobre la situació política a Catalunya. Són comentaris que lamenten donat que aquest institut del barri de Pedralbes va ser un dels llocs on la policia espanyola va actuar l’1 d’octubre. La mare d’un estudiant i una alumna asseguren a ‘El Món’ que alguns companys han patit “seqüeles” per l’experiència de les càrregues policials.

 

“L’home té molta tela —diu una alumna que prefereix mantenir l’anonimat per por a represàlies—, ja des del primer dia va arribar fent comentaris molt inapropiats per a una classe de segon de batxillerat, comentaris racistes, homòfobs i masclistes, ja no a nivell personal sinó introduïts en la història”. Aquesta alumna i una altra expliquen, per exemple, que el professor s’ha referit a la figura del rei Alfons XIII amb voluntat despectiva en afirmar davant dels alumnes que aquest monarca “era un mariconàs”. Els estudiants pensen que aquesta mena de comentaris poden afectar negativament a alumnes de primers cursos, a banda de ser ofensius per a persones del col·lectiu LGBTI, i per això troben necessari denunciar aquesta mena de comportaments.

 

Els estudiants també es queixen perquè el professor no els està facilitant el material per estudiar el temari que els entrarà a Selectivitat. Segons expliquen, el professor no està d’acord amb algunes tesis del llibre d’història que han de seguir a classe i s’escuda en la llibertat de càtedra per impartir la matèria de forma alternativa.

Pel que fa a qüestions polítiques, els estudiants han mostrat a ‘El Món’ un document que el professor va repartir a classe per defensar que el nacionalisme català és supremacista. S’hi recullen extractes de diferents personatges com és el cas de Pompeu Gener, un publicista i dramaturg poc conegut que hauria escrit el 1887 —tal i com mostra el document repartit per Oya entre els estudiants— que “la població d’Espanya es pot dividir en dues races, l’ària (celta, grecollatina, goda) o sigui de l’Ebre als Pirineus; i la que ocupa de l’Ebre a l’Estret, que, en la seva major part, no és ària sinó semita, presemita i mongòlica [gitana] (…) Nosaltres els catalans, que som indogermànics, d’origen i de cor, no podem patir la preponderància de tals elements de races inferiors”.

 

Segons els testimonis recollits per ‘El Món’, Oya també hauria fet comentaris en el sentit de fer entendre que “aquí l’única religió és la cristiana” o contraris al col·lectiu LGBTI. El seu perfil ideològic ha aixecat també preocupació entre alguns pares. Una mare ha explicat que Oya “va ser convidat d’honor” en una manifestació ultraespanyolista el passat 4 de febrer a Manresa. Es tracta d’una protesta que va organitzar Democracia y Unidad Española (DUE) amb el lema “No a l’adoctrinament als col·legis, som catalans i espanyols” i que es va desenvolupar sota un ampli dispositiu policial perquè un col·lectiu antifeixista va convocar el mateix dia i hora una contramanifestació.

 

La mateixa mare ha expressat la seva preocupació pel fet que Oya aparegués “com a convidat d’honor en aquesta “manifestació feixista” adduint que “està fent classe en una escola pública”. Aquesta mare i les estudiants que han parlat amb ‘El Món’ també han advertit el perfil espanyolista del professor, que dona suport a iniciatives com Tabarnia. El document amb què Oya intentava fer entendre que el nacionalisme català és supremacista va suposar un punt d’inflexió i els estudiants van elevar les seves queixes de manera formal a la direcció de l’institut.

 

El centre confirma que hi ha “conflicte”

Fonts del centre han confirmat a ‘El Món’ que existeix “un conflicte” entre els estudiants i el professor Oya però han rebutjat fer comentaris. El cas ha arribat ja a inspecció de la Generalitat i una inspectora ja ha participat en una classe d’Oya per comprovar in situ com es desenvolupen les sessions. Aquest és un pas previ a l’obertura d’expedient en el cas que l’inspector arribi a la conclusió que és necessari. Fonts del Departament d’Ensenyament s’han negat a confirmar si hi ha cap expedient obert en aquest centre al·legant que quan un procés està obert no se’n poden facilitar informacions.

 

Més enllà de la inspecció de la Generalitat, els comentaris d’Oya podrien ser objecte d’estudi per part de l’Observatori contra l’Homofòbia de Catalunya (OCDH). El president d’aquesta entitat, Eugeni Rodríguez, s’ha mostrat disposat a ajudar a denunciar els fets als alumnes de l’IES Joan Boscà que ho considerin necessari.

 

USTEC defensa l’expressió respectuosa d’idees polítiques

 

Pel que fa al punt de vista amb què el professor explica les classes, però, la situació és més complicada. El portaveu del sindicat USTEC, Ramon Font, ha dit en declaracions a ‘El Món’ que “una cosa és l’actitud delictiva amb comentaris que poden acabar als tribunals, i l’altra és que ell doni la seva visió de la història d’Espanya i que faci comentaris de la situació política”. Font sosté que “si es fa amb respecte” no hi ha res a denunciar perquè cal respectar la llibertat de càtedra, un aspecte que el sindicat defensa. “Té tot el dret a ser espanyolista, si exposa la seva visió política amb respecte, de la mateixa manera que no explica igual la història Pierre Vilar que Ricardo de la Cierva”, diu Font.

 

El portaveu sindical ha dit que no es pot objectar una visió espanyolista de l’1-O, en canvi, “si fa comentaris homòfobs pot ofendre gent del grup”. Font defensa la “llibertat de càtedra” i apunta que “que hi hagi professors de dretes i d’esquerres és el més normal del món”. El representant sindical insisteix en què “si no incorre en ofenses a minories, la feina del professor és explicar la història com li sembli”, que sí veu problemàtic en canvi que es facin comentaris homòfobs o xenòfobs.

Enfrontar-s’hi “fa por”

 

Estudiants de lES Joan Boscà confirmen que al professor “se li noten els seus trets polítics, xenòfobs, homòfobs i racistes” i que fa “comentaris constantment”, que alguns troben ofensius perquè també fa servir un vocabulari “despectiu”. No obstant això, se senten en una posició vulnerable a l’hora de replicar els seus arguments: “Fa por una mica perquè és un professor i, si no tens el valor de fer-ho, no tens perquè enfrontar-t’hi i també ho pots interpretar com que davant tens una autoritat”.

 

Oya és el tercer president que té l’Asociación de Profesores por el Bilingüismo (APB), nascuda el 1994, per oposar-se a la “imposició del català a l’escola pública, així com a l’adoctrinament nacionalista”. Els associats denuncien l’existència a Catalunya d’un “projecte d’enginyeria social, de clares arrels totalitàries, per imposar la cosmovisió del catalanisme polític”. Segons diu Oya en una entrevista publicada a la web del grup d’extrema dreta Somatemps, aquest suposat projecte d’enginyeria social “ha suposat una immensa humiliació per a milions de persones, a les quals s’ha tractat com a estrangers indesitjables a la seva pròpia terra als que s’ha de reeducar per la força”.

 

‘El Món’ ha inentat infructuosament posar-se en contacte amb el professor Oya per recollir la seva versió de la situació que es viu amb els seus alumes.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa