Decepció sindical amb Colau per la privatització i precarització al Metro

El delegat del sindicat majoritari al comitè d'empresa, la CGT, denuncia la "incompetència evident" de l'Ajuntament de Barcelona per trobar una solució al conflicte, pel qual es manté la vaga indefinida cada dilluns des del 24 d'abril

L'equip d'Ada Colau a l'Ajuntament de Barcelona estaria actuant a TMB en sentit invers a les seves promeses electorals. Almenys així ho perceben sindicalistes implicats en les negociacions actuals pel conveni col·lectiu, motiu de fons d'una vaga indefinida que es convoca cada dilluns i que va començar el 24 d'abril. La privatització de les tasques de manteniment del Metro i un procés accelerat de precarització laboral dels treballadors són, segons expliquen fonts sindicals a 'El Món', el principal escull que bloqueja les negociacions. Aquest dimecres s'ha celebrat una reunió més entre treballadors i l'empresa al Departament de Treball, i es mantenen les converses.

 

Les demandes dels treballadors se centren, en general, sobre el redactat de molts punts del conveni col·lectiu que s'està negociant. Són potser temes menors, però treballadors i empresa no acaben de trobar l'entesa en aquests serrells. No obstant això, els dos punts centrals que generen l'enroc de les dues parts —i on hi ha la principal diferència de posicions— és l'externalització del manteniment de vies, un negoci sucós i milionari que, segons expliquen els sindicalistes, es reparteixen principalment les empreses Comsa i Cobra.

 

"Des de fa quatre o cinc anys no s'han reemplaçat les places que s'han anat donant [al departament de manteniment] i s'intenta buidar el departament de contingut perquè les tasques les facin les dues empreses privades, Comsa o Cobra, les dues dedicades a fer canvis de vies i de catenàries", explica Toni Edo, delegat el Comitè d'Empresa del Metro per la CGT, el sindicat amb més representació al Metro. "Des de principis de la negociació, l'octubre del 2015, estem demanant que s'internalitzin les tasques de manteniment perquè veiem que la voluntat de l'empresa és externalitzar-les", assegura.

 

  

Aquesta voluntat, segons el sindicalista, es pot explicar pel fet que hi ha un negoci interessant al darrere. "Sempre que gestiones diners públics s'acaba repercutint en beneficis per a una tercera persona. Quan externalitzes una tasca, a més, no tens responsabilitats sobre el resultat de les feines i sobre la qualitat laboral dels treballadors", diu Edo.

 

 

Un dia de vaga al metro de Barcelona el 2016 | ACN

Neguen que busquin cobrar més

 

Malgrat la demanda de la internalització del manteniment, en l'opinió pública s'ha instal·lat la idea que els treballadors del metro busquen només cobrar més. Toni Edo diu sobre aquest punt que "això no és en absolut correcte". A banda, afegeix que des del 2011 tenien els sous congelats, que es va demanar que es descongelessin i que aquest tema "ja està més o menys enfilat". Reiter que "això no és un impediment per tirar el conveni endavant", però denuncia que TMB "ho fa servir com a arma llancívola", lamenta el sindicalista.

 

 

La precarització laboral, a banda de la privatització, és també un dels punts principals de conflicte. En aquest punt, asseguren que l'empresa vol crear un nou torn de treball que només sigui per a persones que treballen a temps parcial. "La voluntat és fer oficial que hi hagi un grup de persones que treballen al 75%, quan el que volen és treballar al 100%". Els treballadors demanen que l'empresa recuperi un sistema d'incorporació gradual a la plantilla (que anomenen la "n invertida") que permet la integració dels treballadors de forma escalonada a l'equip. En les negociacions s'està pressionant perquè es recuperi aquest sistema per a la incorporació de nous treballadors a temps complet.


La privatització i precarització dels serveis i les condicions laborals són factors que pels sindicats representen un perill pel que fa a qüestions de seguretat i qualitat del servei de Metro. De fet, segons Edo, ja s'han produït alguns accidents" per feina mal feta per part d'empreses externes" que han originat aturades parcials del servei. És per això que els sindicats recorden que aquesta gestió de TMB té "una repercussió directa sobre l'usuari".

Promeses incomplertes de Barcelona en Comú

 

Els treballadors manifesten estar sorpresos amb l'actitud de l'Ajuntament de Barcelona en aquest conflicte. El delegat de la CGT al comitè d'empresa del Metro parla "a nivell personal" a l'hora de valorar el paper dels negociadors de l'equip de Colau en el conflicte. "Com a treballadors amb l'equip de Trias no teníem cap esperança de res, però és que tampoc teníem cap promesa de res ni especial", assegura Edo. És més, el sindicalista reconeix que amb el govern de Trias es va trobar una solució —"que hagués pogut ser millor"— al cobrament de la paga extra que se'ls havia retirat. "Ara que tenim un ajuntament que en el programa electoral promet evitar les externalitzacions i la precarització, no entenem que prometi una cosa i en defensi una altra", explica Edo.

 

El sindicalista creu que la situació actual de les negociacions posa en evidència que "hi ha una incompetència evident" per part de la presidenta de TMB, Mercedes Vidal, de qui a més diu que "no està capacitada per fer la feina que esta fent" i per tant trobar una solució al conflicte actual. "És una pena que Barcelona en Comú no sàpiga veure això i que no prengui les mesures que toquen", conclou Edo. Tant els sindicats com la CUP ja han demanat la dimissió de Vidal.

 

Comentaris