The next frontier: Social Smart City

"Hauríem de ser capaços de crear espais d'escolta i de producció de solucions aplicables i realistes per les nostres ciutats. Aquest és el gran repte"

Segons el seu grau de maduració "smart" es podrien dividir / classificar les ciutats en:

• Inexistent : són aquelles ciutats que encara no han començat a fer cap acció encaminada a transformar-se fent servir el nou paradigma.
• Vertical : són aquelles que, veient una oportunitat ràpida de treure resultats tangibles, han aplicat "smart" verticalment, ja sigui a la gestió de l'aigua, a fer una ESE, etc…
• Global : són aquelles que han pensat i portat a terme una visió holística de "smart", han creat una estratègia i l'estan aplicant.

Que unes ciutats estiguin en un grau diferent de maduració o un altre ni és bo ni és dolent. Hi ha moltes raons (pressupostaries, d'oportunitat, de priorització) que poden portar a una ciutat a no haver començat encara a transformar-se en més "smart", o ha estar en graus de maduració diferents. Això és circumstancial.

Avui parlaré del "next Step, the next frontier", el què haurien de començar a adoptar les ciutats: la "Social Smart City".
Ja he parlat en articles anteriors del 2013 que el centre de la Smart City ha de ser el ciutadà, les persones. Avui parlaré de com fer-ho, o intentaré modestament donar alguna pista.

Si realment volem fer la ciutat de les persones, per les persones i amb les persones hem de ser capaços d'integrar-los en la transformació de les nostres ciutats. Ufff, el repte és important i gegantí!

Com podem fer-ho? Escoltant-los i fent-los participar en la gestió de les mateixes. Això vol dir que cadascú ha de fer la seva feina, els ciutadans i els responsables polítics . Busqueu potser la paraula "empoderament", o assemblea? Si i no.

En l'actual societat les persones volen tenir més protagonisme, més responsabilitat en com es gestionen les seves ciutats, que en definitiva són el lloc on viuen, treballen i gaudeixen/pateixen. Més protagonisme també vol dir més responsabilitat, deixeu-me que ho repeteixi, i no és baladí la repetició. Els ciutadans ja tenen mecanismes per validar les actuacions, però si realment volem fer una "Social Smart City" necessitem que també siguin part activa en la definició.

Com podem fer-ho d'una forma eficient ? És una realitat, que està per quedar-se, que les xarxes socials són un bon baròmetre del què pensa la gent. Les xarxes socials ens donen aquell pont d'interacció i contacte continu amb la ciutadania que sempre hem somiat. Doncs comencem per aquí.

Escoltem què diu la gent de la nostra ciutat, dels comportaments dels nostres responsables polítics, de les reaccions de les seves actuacions, de com viuen la ciutat a la xarxa.

Potser ens perdem alguna cosa ? És possible, però fer-ho per la via tradicional d'enquestes ens queda, crec, curt. No només hem de saber el que pensen, sinó crear espais col·laboratius per que tothom pugui aportar la seva visió de com solucionar les diferents situacions que es poden produir en una ciutat.

Hauríem de ser capaços de crear espais d'escolta i de producció de solucions aplicables i realistes per les nostres ciutats. Aquest és el gran repte.

Esperàveu trobar la "solució" en aquest petit article? Hi ha gent que em diu que quan escric aquests articles sempre em quedo curt, que esperen la conclusió final, la sol·lució. No és l'objectiu d'aquestes petites aportacions. El que intenten és generar el debat. Hi ha molta feina per fer en aquest camp. Crec que arriba l'hora ja de posar-s'hi de debó. Doncs som-hi. Ara és l'hora!

 
 

Comentaris