SEAT ALTEA XL ECOMOTIVE: CAMÍ DE L'EXCEL·LÈNCIA

La família d'ecològics de Seat segueix creixent. La versió Ecomotive de l'Altea refina la mecànica incorporant filtre de partícules DPF, sistema stop/start i mecanisme de recuperació d'energia. Tot plegat per ajustar consums, esdevenir més respectuós amb l'entorn i optimitzar l'equació polivalència-eficàcia-conducció.

La gamma Ecomotive mescla conceptes i no amaga secrets. La major part del què es veu és el què hi ha. I només si aixequem el capó davanter i analitzem la mecànica, trobarem la clau de la proposta. De fora estant, pràcticament no hi ha cap detall de disseny que varii si no és el logo que bateja la versió, situat a la dreta de la porta que tanca el maleter. Però una analisi més detallada ens permetrà descobrir tot un seguit de mesures especialment pensades per optimitzar el seu coeficient aerodinàmic. Per començar, el tancament parcial de l'engraellat frontal, un spòiler especial i deflectors d'aire als extrems dissenayts per desviar els fluxes cap els costat de les rodes. Les llandes han sortit directament del túnel de vent. Són especifiques i suporten quatre pneumàtics de baixa resistencia inflats un pèl per sobre de l'habitual. Amb aquest esquema la rebaixa en les mitjanes de consum ja és notable. Però el clau el rebla la mecànica : se substitueix el tradicional 1.9 Tdi de 105 CV pel turbodiesel 1.6 common-rail del grup Volkswagen, d'idèntica potencia, que també munta l'A3. Un bloc de rendiment superb, consum ajustadíssim i un filtre de partícules sense manteniment que equilibra amb subtilesa les prestacions, la capacitat que demostra el cotxe en les recuperacions i en cap cas penalitza el confort. La guinda la posa el sistema start/stop i el de recuperació d'energía a través de l'alternador. El primer entra en funcionament de forma automàtica, per exemple, quan arribem a un semàfor en vermell o som en un embús, treiem la marxa i ens quedem en punt mort. L'aturada del motor en aquestes circumpstàncies estalvia fins un 7% del combustible i l'auto torna a engegar-se sol quan pitgem l'embragatge per reprendre la marxa. L'estalvi a través de l'alternador treballa permanentment recuperant l'energia d'aquest element cada cop que frenem o deixem d'accelerar. El mecanisme estalvia una part de la feina del motor la qual cosa redueix també unes dècimes el consum. A l'habitacle, en el pannell de comandaments, a l'interior dels rellotges, hi ha un indicador que informa del moment òptim per canviar de marxa. En aquest escenari i en cicle combinat, amb l'Altea Ecomitive ens serà difícil superar els 5 litres i, en la pitjor ruta urbana possible, amb l'aire condicionat posat i a plena càrrega, com a molt arribarem als 6. I tot això amb només 119 grams d'emissions certificades, cosa que li estalvíen l'Impost de Matriculació.

La posada en escena interior s'ha fet a partir de tonalitats fosques, sense novetats remarcables. El devantal diferencia clarament la zona d'audio de la de ventilació i hi ha forats per tot areu per a dipositar els objecrtes de butxaca. Rès d'estridències i força sentit pràctic. Just el què necessita una família!
Els 523 litres de reserva d'espai al maleter poden convertir-se fàcilment en 1605 si pleguem tots els seients. L'equipament de sèrie és molt complet ja en la versió bàsica. Inclou vuit airbags, ordinador de viatge, l'aire condicionat, columna de direcció ajustable en profunditat i alçada, regulació elèctrica dels retrovisors, tancament centralitzat amb comandament a distància i ancoratges infantils Isofix, entre d'altres. La versió alta de gamma hi afegeix els antiboira, control de velocitat de creuer, climatitzador i llandes de 16 polzades.

Xasís i suspensions van ser dissenyades per a ser expremudes i això es nota. Fins i tot en aquesta versió verda. Hi ha poques concessions en aquest apartat perquè el comportament que hem notat és d'autèntica referència. El confort s'imposa però tot i l'envelum i pes del model difícilment admet crítiques. Ni rodant a ritmes d'exigència. En aquest capítol hi fa molt el bon tacte de la direcció i un radi de gir que facilita les maniobres urbanes. Només quan l'asfalt no és ben llis podrem aribar a comprometre el confort de la família o la capacitat motriu de l'eix davanter. I encara si ocasionalment ens hi trobèssim, els controls de tracció i estabilitat actúaríen per tornar les coses al seu lloc.

 
 

Comentaris