El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
‘Noé’: Rics simbolismes atrapats per l’espectacle
  • CA

Després d’obres dotades d’un potent sentit visual -com “Black Swan” o “Réquiem por un sueño“- el novaiorquès Darren Aronofsky segueix sumant un gran èxit de taquilla als EUA amb aquesta incursió al cinema de gran pressupost que avui arriba a les nostres sales. No exempta de controvèrsia, l‘adaptació de la història bíblica de Noè i la seva mítica arca s’enfunda en el to de les super-produccions per narrar una peça que, tant des de l’òptica religiosa com des de fora d’ella, ve carregada de rics simbolismes entorn l’existència humana (i la seva “contribució” al planeta) “Todo era hermoso, y lo hemos hecho pedazos“.

Escollit per salvar la “creació” i, sobretot, als seus membres innocents (els animals, principals víctimes de l’acció destructiva humana), un Noé encarnat per l’immens Russell Crowe (“Una mente maravillosa“) es veurà sotmès a intensos debats interns; conflictes d’alta complexitat que, com sobretot aquells que enfronten els interessos particulars amb els comuns, constitueixen la gran riquesa de la mirada que presenta Aronofsky i que són traslladables als grans i petits dilemes que acompanyen la condició humana, tant a petita com a gran escala.

Uns treballats efectes especials potencien constantment la fantasia que acompanya visualment la cinta i aconsegueixen reconstruir efectivament tots els elements de la monumental escenografia. I en aquest punt, cal destacar que Aronofsky no va utilitzar cap animal viu per a la pel·lícula, creant-los tots tecnològicament; una decisió que personalment celebro i desitjaria que fos molt més habitual, constituint, d’altra banda, un acte de coherència respecte al seu discurs.

La història és profunda i ens convida directament a una reflexió sobre el que estem fent amb el planeta i, sobretot, amb els éssers que l’habiten (i que no som només nosaltres, els humans), dues qüestions inseparables i que situen la mirada d’Aronofsky sobre Noé en una perspectiva mediambiental clara, que inclou un qüestionament directe i crític al patiment que com a humans infligim als animals.

Però, massa sovint, la grandiloqüència (tot i semblar a priori adequada per una pel·lícula sobre el Diluvi Universal) trenca l’harmonia narrativa, allunyant dels sentits el to personal d’Aronofsky i situant-nos en experiències massa vistes. I aquest és el meu únic “però”.

Noé

Títol original: Noah
USA, 2014.
Direcció: Darren Aronofsky.
Guió: Darren Aronofsky i Ari Handel.
Intèrprets: Russell Crowe, Jennifer Connelly, Emma Watson, Logan Lerman, Anthony Hopkins.
Durada: 138 minuts

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa