Menys propaganda

"És del tot adequat posar fre a unes despeses que, majoritàriament, es paguen amb pressupostos públics"

El Partit Popular ha proposat una reducció dràstica de les despeses electorals dels partits i que la propaganda es limiti als quinze dies de campanya. Els populars volen regular per llei que els partits i els governs no gastin sense control durant les èpoques de precampanya.

En un acte de sinceritats política el president d'Esquerra Republicana,Joan Puigcercós, va reconèixer que la precamapanya de les pròximes eleccions al Parlament va començar el dia desprès dels últims comicis. I això implica a tots els partits polítics. Aquesta evidència significa una dispersió d'esforços i un malbaratament de recursos que es fa difícil de justificar en qualsevol situació, però que en l'actual moment de retallada de despeses resulta ofensiu. Per posar un exemple ben pròxim, tinc la sensació que a molts socis del Barça no els ha fet cap gràcia saber quants diners han invertit els candidats a presidir el club. És inevitable pensar que ningú vol llençar quantitats tant grans i que poden tenir la temptació de voler recuperar-los d'alguna manera.

La proposta que fa ara el PP no és del tot innocent; conscients que les enquestes els van bé i que els governs s'aniran desgastant per efecte de la crisi, creuen que només han d'esperar a que caiguin com a fruita madura. Però tot i oportunista, és del tot adequat posar fre a unes despeses que, majoritàriament, es paguen amb pressupostos públics. Posats a retallar, podríem proposar també que es rebaixin els diners que reben partits polítics i sindicats i que aprimin les seves estructures mastodòntiques.

La principal justificació dels fons que es destinen als partits pel seu funcionament i dels que reben per fer campanya està en la idea de que cal preservar la pluralitat política. Però els partits ja fan temps que van deixar de representar-la o, al menys, no la representen millor que els diversos mitjans de comunicació. De fet, estic segur que la gran majoria estaria d'acord en que hi ha una relació directe entre la qualitat, la transparència i la diversitat de la informació i que ningú pot defensar seriosament que tingui res a veure amb la propaganda.

 
 

Comentaris