L’altre dia parlàvem amb la meva dona sobre un nou centre d’acollida per migrants menors no acompanyats que volen obrir a prop de casa. Òbviament aquestes notícies van sempre acompanyades de certes dosis de preocupació i angoixa. La relació entre els famosos MENA i la delinqüència sorgeix de manera pràcticament immediata al cap de qualsevol ciutadà. Fins i tot jo vaig haver de lluitar amb els primers impulsos de pànic davant d’una notícia com aquesta. La simple paraula MENA ens posa en alerta. No pas sobre la vulnerabilitat d’aquests nanos sinó sobre la seva teòrica maldat. Vaig preguntar a la meva dona si hi havia gent que s’hi oposava i ella em va respondre: “com sempre en aquests casos hi ha dos bàndols, la bona gent i la mala gent.”

I resulta que mai ho havia vist d’aquesta manera, jo. Resulta que mai havia pensat en aquest fenomen d’una manera tan essencial i certa. Tan senzilla. Tan contundent. Perquè la mala gent s’amaga darrere d’idees i grans mentides. I hem comès l’error d’acceptar de dir-los extrema dreta a aquells que en realitat només són mala gent. I no vull dir pas que no siguin extrema dreta, però amagar la seva falta d’humanitat darrere d’una idea els dota de certa cobertura intel·lectual. Eviten així que en fem un retrat més honest i els qualifiquem d’egoistes, d’insolidaris, de cruels, fins i tot quan accepten deixar-se dominar per les seves pors atàviques y negar el dret d’altres persones a viure. Això és ser mala gent. Tant se val el moviment polític on t’amaguis. Perquè la bondat i la recerca de la justícia és l’única manera de viure. Formar part del bàndol de la vida. Encara que sigui il·legal, a vegades.

Dietrich Bonhoeffer era un teòleg i pastor luterà alemany que va combatre contra el nazisme des de la convicció en la bondat. Aquest cap de setmana han llegit un text seu a la vigília de Montserrat pels presos polítics. Un text fet des de la presó, poc abans de ser penjat a la forca. Executats per haver defensat la justícia i la vida en plena Alemanya nazi. La seva lluita fou tan aferrissada que, fins i tot, es va oposar a la pròpia església luterana que, segons ell, era massa permissiva amb la repressió contra els jueus. El fet de ser una bona persona va passar per sobre de les sigles o de les institucions que representava. Perquè la bondat no necessita de màscares polítiques. Finalment Bonhoeffer va ser injustament acusat de complot terrorista i el govern nazi se’l va treure de sobre.

En un món que ha esdevingut tan complexe i líquid val la pena retornar a conceptes bàsics que desemmascarin a tothom. Idees essencials de bondat i maldat que ens permetin fer allò que és correcte. Salvar una vida enlloc de prendre-la. 

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa