La pre-DUI

"Si hi ha una majoria parlamentària s'elevaria una petició formal a Brussel·les perquè instés Espanya a negociar amb Catalunya"

Un dels escenaris que hi ha damunt de la taula és el següent: El Parlament aprova aquest juliol la llei de consultes. El govern espanyol el porta al Constitucional. La llei queda automàticament paralitzada perquè en una nova mostra de la bondat de l'Estat de les Autonomies, quan el govern espanyol recòrre una llei autonòmica, la llei queda sense efecte de manera fulminant mentre el Tribunal Constitucional s'ho mira. Si després els magistrats dónen la raó a la Comunitat Autònoma ja la reposaran, però de moment, la llei queda paralitzada. Bé, com que el govern espanyol portarà la llei catalana de consultes al constitucional, la consulta del 9N tal com està pensada no es podria dur a terme.

Però el 9N hi ha d'haver alguna cosa, la data no pot quedar en un no res perquè així ho espera la opinió pública internacional. No en va, en el primer diari d'aquest 2014 el diari The Economist publicava, a la plana dedicada a l'agenda internacional de l'any, que el 18 de setembre hi haurà un referèndum a Escòcia i el 9 de novembre un a Catalunya. La credibilitat de portes enfora és molt important, i si dius que el 9 de novembre la faràs grossa, la has de fer grossa. Si no ho fas, la pròxima vegada no se't creuran. Però la mateixa comunitat internacional és a la que li has de presentar un full de serveis impolut de legalitat. No es pot acudir a la UE perquè et faci cas si en algún punt t'has saltat les lleis internes de l'Estat, per més injustes que siguin.

Aleshores, com es quadra el cercle de mantenir la cita i mantenir la legalitat? Convocar eleccions plebiscitàries el 9 de novembre. La llei sí que faculta el President de la Generalitat a convocar comicis anticipats, la votació es limitaria a Catalunya i a més els resultats es podrien interpretar com un aval electoral democràtic, legal i amb poc marge a la interpretació. La normativa obliga el president a deixar 55 dies de marge entre el dia que es convoquen les eleccions i el dia que es celebren. Si comptem enrera 55 dies des del 9 de novembre, això situa la data límit per signar el decret de convocatòria a 15 de setembre. Sí, efectivament, el dilluns després de l'Onze de Setembre. No hi ha cap dubte que si hi ha un moment idoni per mantenir mobilitzat l'electorat és pels volts de la Diada.

Però encara queda un detall. Un detall important, inèdit i sobretot legal. Els partits polítics que van signar el pacte per la consulta, la data i la pregunta portarien un punt al seu programa electoral que seria l'element plebiscitari de les eleccions. Però no seria una DUI clàssica, perquè amenaçar amb una DUI (Declaració Unilateral d'Independència) i sobretot executar-la és aquell trencament de la legalitat que a Europa li costaria de digerir. En canvi es plantejaria una mena de pre-DUI, és a dir, que en aquest punt quedi clar que si hi ha una majoria parlamentària s'elevaria una petició formal a Brussel·les perquè instés Espanya a negociar amb Catalunya l'acceptació d'una consulta sota risc, ara sí, de fer una DUI si no hi ha cap moviment des de Madrid. Aquesta condició hauria d'estar limitada en el temps i no durant molt. Però almenys les autoritats europees ja estarien advertides, formalment, dels plans absolutament democràtics, rigorosos i legals de la Generalitat (recordem que la Generalitat no és només el govern, la Generalitat és el govern i el Parlament).

Aquesta seria la fòrmula més equilibrada que aconseguiria aplegar els quatre factors necessaris per tirar endavant el procés: legalitat, votació, legitimitat i reconeixment internacional. Hi hauria una consulta del poble, seria dins dels paràmetres legals espanyols (per tant el govern Rajoy no podria recòrre-la) i Europa -i altres països- no podria girar la vista fent veure que no passa res. Es tractaria d'una passa endavant, ferma i legal del procés. Que ningú la desestimi pel simple fet que no és una DUI pura. Entre una pre-DUI efectiva i una DUI inútil, què és preferible?

 
 

Comentaris