Potser sí que hi ha força dels nostres lectors que mai no podrem comprar-nos un Jaguar XJ. I encara és més fàcil que per a molts ni tan sols esdevingui objecte de desig. Però hi ha referències que perduren inexorablement en el temps. Estampes que resisteixen qualsevol comparació. I estàndards de marca que ocupen un indret privilegiat en el nostre cervell. Els de Jaguar en són un bon exemple. I l’XJ, probablement, un dels seus màxims exponents.

L’auto que acapara avui la nostra atenció se situa en el llindar més alt de les berlines de luxe. No te res a veure amb el seu predecessor nascut el 2003. És molt més audaç i innovador. Elegant, esportiu i seductor. Una combinació mil•limètrica de prestacions, disseny i tecnologia. Amb sostre panoràmic i una carrosseria més baixa i estilitzada, l’XF ostenta un coeficient aerodinàmic de 0,29, el més efectiu fabricat mai fins ara per Jaguar.

La presentació interior és igualment espectacular amb superfícies de fusta i acabats en pell. Tot plegat, una presentació visual molt atractiva on l’ergonomia s’ha tingut molt en compte. A l’igual que el confort. I com que els reglatges són infinits és impossible no arribar a la posició ideal davant del volant. Ubicats aquí, ens cridarà poderosament l’atenció l’espectacularitat del quadre de comandaments virtual d’alta definició. A la part superior de la consola, una pantalla tàctil dual de 8 polzades fa possible que l’acompanyant, per exemple, pugui veure una pel•lícula DVD o la “tele”, mentre el conductor visualitza les funcions del cotxe o les indicacions del navegador. Sense molèsties per a cap dels dos gràcies a un sistema de doble visió en funció de l’angle. Al darrera, els passatgers sembla que estiguin al menjador de casa de tant descomunals i generoses que són les mesures finals… Però hi ha una observació a fer. El volum del túnel de transmissió a l’alçada dels peus aconsella encabir-hi només dos adults que, no cal dir, tindran a disposició tot el confort imaginable, és clar!

De fora estant, els 5,12 metres de llargària de la versió convencional (o els 5,25 de la variant llarga) queden prou dissimulats per la línia de cupé del cotxe i per l’originalitat del morro, que reflexa un nou i agosarat llenguatge visual a la marca. La musculatura de la secció inferior del model contrasta amb l’elegància del perfil del sostre; el vidre posterior redueix el pes visual dels pilars i la forma i col•locació de les òptiques posteriors, li dona un cert aire exòtic.

Per garantir el confort de marxa al qual fèiem referència abans hi ha certs elements del cotxe que han estat fabricats amb magnesi. Però és el sistema d’esmorteïment pneumàtic adaptatiu a qui hem d’atribuir-li el mèrit de la qualitat de rodadura i el silenci de marxa L’electrònica s’ocupa de variar el reglatge en funció de les necessitats, de l’estil de conducció i de la ruta. I, a la pràctica, li asseguren un comportament més dinàmic i emocional.
En ruta la profusió d’alumini a la carrosseria i el bastidor es nota. Ha aprimat de la tara de l’XJ de forma notable i contribueix a la sostenibilitat del producte perquè un percentatge important d’aquest metall tan lleuger és d’origen reciclat.

Per animar aquesta berlina avantguardista els de Jaguar han renovat el planter mecànic a partir d’un sistema de transmissió que només està disponible en mode automàtic, amb sis velocitats i lleves al volant. En dièsel, el V6 de tres litres proporciona 275 CV gràcies a la instal•lació d’un doble turbocompresor seqüencial. Les xifres parlen per elles mateixes: 6,4 segons per posar-se a 100 Km/h amb sortida parada i set litres de mitjana de consum en itineraris mixtes. Per la seva banda, les versions de gasolina abandonen la configuració V6. La base és un atmosfèric V8 de cinc litres de cilindrada, injecció directa i 385 CV. I en el topall de gamma hi ha l’XJ V8 amb compressor volumètric i 510 CV. Una bèstia parda que es passa de 0 a 100 Km/h en només 5 segons.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa