BMW ACTIVEHYBRID X6 : PRESTACIONS RESPECTUOSES

És l'automòbil de producció amb tecnología híbrida més potent que hi ha al mercat. Aconsegueix mitjanes de consum i emissions un 20% inferiors a la seva variant equivalent amb mecànica de combustió convencional. Som davant d'un laboratori tecnològic rodant sense rivals.

No fa massa, escriure un article sobre un vehicle amb les característiquesde l'X6 ActiveHybrid hauria estat possible només en l'apartat dels futuribles. Ara, BMW ha possibilitat el somni. L'arribada de l'X6 amb tecnología híbirda ha transformat un mercat on, fins ara, no hi havia cap vehicle tan gros, potent i respectuós amb el medi ambient. De monent, ningú li fa ombra. Ni tècnicament ni estètica, perquè els 485 CV que declara el converteixen en l'hibrid prestacional més espectacular del mercat.

Per pes, tamany i preu queda clar que, al client potencial d'aquest cotxe, li preocupa poc el consum. Per amortitzar els 118.000 euros que costa s'hauríen de recòrrer quasi un milió de quilòmetres i en aquest tipus de distàncies hi ha dièsels també molt geniüts preparats per a guanyar-li una hipotètica comparativa. La motivació final dels llaminers que se'l queden, doncs, ha de ser una altra. Provablement, la de portar un original model de gasolina capaç de rivalitzar en el segment amb autos igual de potents però menys respectuosos amb l'entorn. Cotxes tan o més cars i aparents que –segur- no són tan agradables de dur.

De la carrosseria de l'X6 se n'han escrit ja moltes pàgines. La d'aquesta versió, a més, no varía quan a xifres aerodinàmiques. Conserva tamany, aparença i línia. Es diferencia de la resta dels seus germans de gamma pel capó, un pèl més prominent i pel disseny de les llandes (especialment pensades per a reduir la resistència a l'aire). Munta pneumàtics de baixa fricció i unes fines bandes laterals que revelen la seva íntima condició La resta tot és igual i, a l'habitacle, només el tacòmetre varia per poder reflactir alguns paràmetres informatius en relació a la càrrega de les bateríes o el mode de funcionament del cotxe, en cada moment. No ens detindrem en el capítol de l'equipament. Porta de tot : climatitzador, ordinador, fars bixenó, tots els automatismes possibles, els millors entapissats de pell; controls de tracció, estabilitat i frenada, tots els airbags possibles; l'interessantissim sistema Head-Up-Display de projecció d'informació en el parabrises... El capítol motriu també segueix l'esquema de la resta d'X6 : tracció total xDrive amb repartiment variable davant-darrera 60/40%, en condicions normals.

El què val la pena comentar d'aquest cotxe és el seu organigrama tècnic. L' ActiveHybrid porta el mateix propulsor de gasolina V8 de la família però associat a dos motors més elèctrics (de 91 i 86 CV, respectivament). A diferència del Lexus RX450h (sobre el paper, un dels seus provables competidors), tot aquest remanent de potència es traspassa simultàniament les 4 rodes a través del sistema full hybrid, un mecanisme que permet circular només en mode elèctric, amb el motor tèrmic o amb tots els propulsors simultàniament. Aquesta tecnología, desenvolupada per BMW, GM i Daimler (matriu de Mercedes-Benz), arriba asociada a un canvi automàtic específic, de set velocitats, a l'interior de la qual s'allotgen els dos motors elèctrics esmentats. Són aquests ginys els que s'ocupen sempre de posar en moviment el cotxe en el precís moment que insertem la palanca del canvi en la posició D i premem l'accelerador. Actúen fins als 60 Km/h en un recorregut màxim de 25 Km. Però en cas d'exigir més potència a través del peu dret, s'activa automàticament el V8 perquè mai ningú no noti que el cotxe pesa més de dues tones i mitja. La particularitat de tot aquest procès és que quan aixequem el peu de l'accelerador o frenem, un dels motors elèctrics actúa de generador, recuperant l'energia cinètica i reconvertint-la en electricitat. És la frenada regenerativa, un sistema de recuperació d'energia 25 vegades més efectiu que els instal.lats fins ara. El més curiós és que, en pitjar el pedal de frè, no hi ha connexió mecànica amb les pinzes dels discs (385mm. davant/ 345mm. darrera). És altre cop l'electrònica qui determina l'actuació i intensitat d'un o dels dos motors/generadors electrics. El conductor no nota rès estrany i el cotxe, al seu torn, és capaç de generar una potència de fins a 50 kw. Unes bateríes de niquel refrigerades per aigua que emmagatzema sota el terra del maleter (sense fer perdre pràcticament espai per a l'equipatge) s'ocupen d'alimentar la parella de motors petits i els dispositius del cotxe, quan el motor de gasolina està apagat.

L'X6 ActiveHybrid, a més, incorpora el sistema automàtic Stop&Star per estalviar en els semàfors i els embussos, rebaixant les mitjanes en itineraris urbans de forma considerable. El dispositiu actúa amb major freqüència i amb independència de la temperatura exterior. L'única manera de desaprofitar tot aquest potencial d'estalvi és circulant en mode seqüencial, passant manualment de relació mitjantçant les leves del volant o amb copets de canell sobre la palanca.

Però molts es preguntaran : tot aquest reguitzell tecnològic és efectiu de debò ? Doncs, si senyor !
A la pràctica, les prestacions reals són molt similars a les de l'X6xDrive 50i convencional. Es posa a 100 km/h en poc més de 5 segons; declara una velocitat màxima de 236 Km/h i, tot i la tara anunciada, gasta clarament menys que un Audi Q7 o que el seu germà de gamma abans esmentat.

 
 

Comentaris