Baix cost, alt valor

"Només l'estat és capaç de malgastar els recursos en un transport més car i ineficient que l'avió. Fent-li la competència il·lícitament"

Sempre he pensat que les dites companyies aèries de baix cost són i s'han de dir "de nova generació". Quan la crisi va començar corria la cantarella de que les companyies de baix cost ho notarien. Sempre havia pensat que el raonament no tenia sentit. El fet que el boom de les baix cost fos durant el boom econòmic, no té perquè voler dir que el bust econòmic hagi de portar a una crisi de la industria.

És precisament quan la gent és price-sensitive que el mercat funciona millor i és en un mercat millor que les companyies de nova generació tenen més oportunitats. El mercat ha guanyat, els paràsits han perdut. El que fa temps era un transport elitista, caríssim i limitat és avui una commodity i el noi de 17 anys que s'en va a Sevilla per 30 euros i que és anti-liberalitzacions, anti-liberal i anti-el que faci falta mai se n'adonarà que el que està defensant és l'antiga Iberia, els paràsits. I hi ha guanyat la societat que com sempre no reconeixerà el valor de la liberalització d'aquesta industria quan s'en proposin d'altres. I més en una industria que va lligada a una llibertat tant important com és la de moviment.

Hi havien tres impediments per a que el procés de millorament del mercat. La capacitat d'interconnexió de vols, la tendència de les corporacions a descartar el baix cost amb la conseqüent oferta de canvi d'horaris i vols per part de les línies aèries i la mentalitat de la classe alta, tant de consum privat com corporatiu, de reticència a l'us del producte. Suposo que si fins i tot quan la reina d'Espanya utilitza Ryanair aquesta mentalitat vol dir que ja ha canviat i en quant a l'us d'empresa, ja ha anat canviant a poc a poc. De primera mà que els ho dic.

Llargues distàncies a banda, i esperant a que sant Spanair vingui al rescat, la quantitat de connexions a aeroports principals i regionals a nivell europeu i nord-africà que es poden fer des de Catalunya és més que notable. Això genera noves àrees interessants per a l'establiment d'empreses internacionals o que per qualque raó hagin d'utilitzar molt l'avió. Aquelles situades entre l'Aeroport del Prat i o bé Girona o bé Reus a menys de 45 minuts cada un. Òbviament la raó és el valor de la connexió a aeroports regionals.

Tenim per altra banda un empitjorament al sector ferroviari. L'AVE que empitjora la mobilitat del país i no és ni baix cost ni proporciona cap alt valor. La raó? La meitat del bitllet està subvencionat. Altre cop, el mercat és el millor jutge sobre que s'ha o no s'ha de fer. Mai la inversió privada hagués fet tal aposta. Només l'estat és capaç de malgastar els recursos en un transport més car i ineficient que l'avió. Fent-li la competència il·lícitament.

 
 

Comentaris