Són temps durs per la imatge de l’Estat espanyol a l’exterior, per no parlar de Catalunya que ni existeix ni se l’espera, tampoc amb les ambaixades que Carod-Rovira obre arreu del món. L’estat presidit per Zapatero (que conserva una valoració prou bona entre els europeus, sobretot italians) és líder en destrucció d’ocupació, en atur també, té una de les bombolles immobiliàries més gran del món, un dèficit comercial proporcional i tindrà una de les crisis més llargues segons l’Eurostat.

Però no tot han de ser males notícies, calen missatges per distreure l’atenció, aixecar els ànims i entretenir el personal. I així és com el diari El País ens informa que el primer enviat de l’administració Obama ha arribat a Espanya de visita diplomàtica. Es tracta del secretari de transport dels Estats Units, Ray LaHood, que ha travessat l’Atlàntic per demanar ajuda als espanyols per construir el tren d’alta velocitat americà. No sabem si ho ha fet seriosament o està prenent el pèl descaradament a un Pepiño Blanco que està passejant l’enviat d’Obama per l’Estat tot mostrant-li la tecnologia punta espanyola en un viatge Madrid-Saragossa en AVE.

Obama planeja un gran pla d’indústries verdes renovables i un nou tren ràpid ecològic seria un bola d’oxigen per una indústria americana del motor en hores baixes (General Motors ha fet suspensió de pagaments, Chrysler ja és italiana i els trens americans de l’empresa Amtrak són un pou sense fons de diners públics). Les empreses espanyoles participaran en el concurs agrupades sota un mateix paraigua (AVE), llavors veurem si les paraules de LaHood són serioses o un brindis al sol, ja que la meitat de la tecnologia de l’AVE és francesa i alemanya fabricada per Siemens i Alstom.

El ministre de Foment Pepiño Blanco podria també haver passejat l’enviat d’Obama per les rodalies de Barcelona o fer-li fer un viatge Montblanc-Barcelona en trens regionals, o millor, una visita a l’autovia de la Panadella (30.000 vehicles diaris), que porta 48 dies tallada per causes desconegudes després d’haver tardat 20 anys a construir-se. D’altra banda desconec si LaHood ha preguntat com és que si l’alta velocitat espanyola és tan eficient en 16 anys encara no s’ha aconseguit connectar amb la frontera francesa, la resposta hagués estat de manual: l’alta velocitat serveix per cohesionar i vertebrar, no per comunicar ningú (i menys els catalans) amb l’exterior.

I no només Obama hauria de desplaçar-se a l’Estat per aprendre com es munta això d’un tren ràpid. A França fa 30 anys que funcionen connectant els llocs més recòndits i a Japó es fan autèntiques meravelles amb un sistema privatitzat, però el govern Zapatero es veu en cor de donar lliçons de com funcionen les coses a qui sigui. També els holandesos podrien plantejar-se fer una visita a Pepiño, imaginin si estan retardats els habitants dels Països Baixos que no tenen alta velocitat que els connecti amb Europa (prevista pels 2010) i han preferit gastar-se els diners en trens que uneixin totes les capitals holandeses i amb els països veïns amb ample de via europeu. I és que una cosa és fer transports per vendre imatge i una altra fer-los per fer la vida més fàcil als ciutadans.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa