MAZDA 3: Refinament, eficiència i tecnologia

La imatge avantguardista de la seva estampa, l’eficiència i ductilitat de la mecànica que munta i el fet de beneficiar-se d’alguns dels avantatges dels models híbrids, esdevenen el seu millor aval

Fa créixer el pilar C, allargassa el morro i redueix la superfície de vidre en el tres quarts posterior. El nou Mazda 3 trenca amb les tendències estètiques del moment al simplificar línies a partir d’un disseny més net, basat en trets elegants i formes originals. Fa caure radicalment la cua del cotxe fins arribar a una doble sortida d’escapament. Manté l’engraellat propi de la marca però estira els llums cap al lateral, tant davant com darrere, generant un efecte òptic que el fa veure més gran del què realment és. Munta, per descomptat, òptiques amb tecnologia LED i, en els acabats més alts, llantes d'aliatge lleuger de 18 polzades. Centímetre en mà som davant d’un cinc portes de proporcions molt similars a les de la generació anterior però amb una arquitectura global que li fa perdre vuit litres al maleter i complica una mica l’accés i lluminositat a les places posteriors. La visibilitat aquí queda condicionada per les pròpies formes de la carrosseria i els vidres. L’espai reservat permet donar aixopluc sense problema a dos adults que, no obstant això, no tenen sortides d'aire específiques ni preses USB. Els 358 litres que reserva maleter no el situen pas com a líder del segment en aquest apartat però resulten suficients a l’hora de col·locar-hi l'equipatge indispensable per a les escapades més llargues.

El primer que crida l'atenció en accedir a l'interior és la qualitat que tramet la posada en escena. El disseny minimalista i la renovació del grafisme fan que el panell es vegi  especialment net i endreçat. Sense artificis superflus i amb un luxe digne d’una categoria superior. Tot queda a mà i el tacte del volant és simplement deliciós. Cedeix pràcticament tot el protagonisme a la conducció, com ha de ser ! L’ergonomia és excel·lent, la instrumentació, digital i el fre de mà, elèctric. L’equipament Zenith –topall a la gamma- , escampa subtilment el cuir també cap el cofre central i les motllures de les portes. Els ajustaments es veuen sòlids i els seients davanters son confortables. Agafen perfectament el cos a través dels suports laterals. Es disposa de prou reglatges i d’un nombre important de compartiments per als objectes de butxaca.

El sistema multimèdia Mazda Connect treballa amb una pantalla de 8 polzades i mitja compatible amb l’Android Auto i l’Apple CarPlay. Es gestiona a través d’un comandament de control situat al costat de la palanca del canvi que, força intuïtiu, només funciona amb el cotxe aturat.  L’equipament de la nostra unitat duia un nou Head-Up Display per projectar al parabrisa tot tipus d'informació, a banda de detector de fatiga, sistema de reconeixement de senyals de trànsit, frenada d'emergència i detecció de vianants; control de creuer adaptatiu, sistema d’advertència per canvi involuntari de carril, control automàtic de curtes i llargues i navegador.

L’aïllament interior és superb, a l’igual que la rigidesa estructural. Combinada amb una suspensió molt ben afinada proporcionen un confort, equilibri i harmonia que voldrien per a ells molts models de categoria superior.  

Nosaltres hem testat el motor de gasolina de quatre cilindres amb 122 CV i 213 Nm de parell. Un tracció davant de dos litres i només 1275 quilos, sense turbo però amb injecció directa d’alta pressió. Aquesta mecànica es comercialitza amb un interessant sistema de desconnexió de cilindres pràcticament imperceptible. Declara puntes de 197 km/h., és capaç de depassar els 100 Km/h en menys d’onze segons i publicita mitjanes 6,2 litres, en cicle combinat. Vibra i sona molt poc i és difícil que ens sorprengui per la seva empenta però es mostra extraordinàriament elàstic en el dia a dia i recupera bé a partir de règims modestos. Equipat amb aquest motor, el nou Mazda 3 no paga impost de matriculació. Te l’etiqueta ECO perquè munta revolucionari sistema d'hibridació suau patentat per la casa. Un mecanisme batejat com a Mild Hybrid que actua a partir d’un motor/alternador connectat a una xarxa secundària de 24 volts i una petita bateria de ions de liti de 0,216 kWh de capacitat. Aquest sistema no impulsa pas el cotxe de manera independent però és l’encarregat únic de posar-lo sempre en marxa, recarrega la bateria en les desacceleracions i també 'frena' el motor amb subtilesa quan canviem a una marxa superior perquè el conjunt treballi a les “voltes” justes. Amb aquesta aportació, a mecànica testada queda perfectament lligada a la caixa manual de 6 velocitats que proposen els japonesos. Un grup amb palanca de tacte precís que convida a fer-la servir amb profusió, per exemple, just abans  d’afrontar un avançament.

Amb tot plegat  és pràcticament impossible notar el més mínim pessigolleig al volant, al seient o als pedals. Munta una versió evolucionada del sistema G-Vectoring-Control, que harmonitzar encara millor els moviments de la carrosseria sobre els revolts i compensar el gronxament en les frenades o el subministrament de potència. S’activa en el mateix moment que el conductor comença a girar i utilitza el parell del motor per generar una força de desacceleració que desplaça part de la càrrega a les rodes davanteres. A la pràctica, el cotxe es condueix amb més facilitat i es nota molt estable i segur.  El tren davanter llegeix l’asfalt amb franca precisió i proporciona un guiatge fidel mentre que l’eix posterior, prou noble també, recupera bé el control quan deixem d'accelerar de cop davant d’un hipotètic “estrany”. Dinàmicament, doncs, podem ben bé assegurar-vos que és un cotxe amb el qual es pot gaudir molt sobre l’asfalt amb la màxima confiança.

Hores d’ara ja frisem per testar els prometedors 180 CV de la versió SKYACTIV-X que anuncia Mazda a bombo i plateret.  A l'espera que ens arribi el dia,  els lectors podran optar, de moment, pel 2.0 SKYACTIV-G que hem testat en aquesta prova o la versió el turbodièsel 1.8 SKYACTIV- d, de 116 CV, que tampoc pinta gens malament!  

Fitxa tècnica

Motor:  Davan. Trans. 4 cilin. en línia, 1.998 cc. Injecc. direc. 122 CV rpm

Canvi : Manual de 6 velocitats

Tracció : davantera

Frens : Discs ven. / discs

Pes :1.274 kg

Vel. Màx. :      197 km/h

Accel. 0-100 km/h :  10,4 s

Consum mitjà :  5,1 l/100 km

Emissions CO2  : 117 g/km

 

PREU :  23.415 euros

 

A favor:

*Confort global i silenci de rodadura

*Mecànica amb distintiu ECO

*Relació  preu-equipament

En contra:

*Espai i accessibilitat al darrera

*Maleter limitat

*Climatització posterior escassa 

 
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?