Ford Focus 1.0 Ecoboost Automàtic: sal i pebre elegant

S’ha convertit en un dels compactes més avançats i tecnològics del moment i modernitza l’estampa sense recòrrer a l’estridència

Dues dècades després que la companyia nord-americana impulsés el seu pla Ford 2000 per poder fabricar un model global que pogués substituir el lloat Escort, la marca de Detroit s’ha decidit a renovar el Focus de cap a peus. I ho ha fet modernitzant subtilment les línies mestres del model precedent, carregant-lo de tecnologia i amb un equip de seguretat a l’última. Suportat a partir d’una nova plataforma i amb motors millorats, la quarta generació del Focus amplia la gamma per poder fer front als embats de la competència més ferotge.

La versió que analitzem avui duu un revolucionari motor de gasolina EcoBoost de tres cilindres. Un giny d’un litre de capacitat que, no obstant això,  proporciona un rendiment espectacular també gràcies a la pròpia lleugeresa del bloc. El segellat i aerodinàmica dels baixos, el carenat de la zona del túnel de transmissió i l’afegit d’una suspensió específica al darrera fan que el conjunt esdevingui més lleuger. D’aquesta manera, el nou compacte de Ford estalvia més de 50 quilos convertint-se en un dels cotxes amb millor relació pes/potència. Augmenta centímetres de xapa i vidre i afegeix més equipament, però la nova arquitectura sobre la què se sustenta fa servir una escuma injectada al darrera que, lluny d’esdevenir un llast, incrementa un 10 % la rigidesa del conjunt sense fer-li perdre espai a l’habitacle.

La versió testada llueix aerodinàmica de sedan i munta portes grans en benefici de l’accessibilitat. L'habitacle presenta també un túnel de transmissió més baix que afavoreix la llibertat de moviments del passatger central. Incrementa 6 centímetres l’amplada final convertir-lo en un dels millors models de la categoria. No obstant això, la capacitat del maleter (315 litres) queda per sota de la mitjana tot i presentar formes regulars i una boca de càrrega molt baixa. Per treure el major rendiment d’aquesta zona haurem de plegar els respatllers dels seients del darrera, aconseguint així un  compartiment de 1.354 litres.

La postura de conducció és tan bona com els acabats. El seient disposa de prou reglatges i, al final, quedes situat a força espai en relació amb el sostre.  La combinació de teixits i motllures fa que l’ambientació de l’habitacle guany enters per bé que els plàstics gomosos prenen gran part del protagonisme. El quadre d'instruments tipus 'black panell' podria haver estat completament digital però hem de reconèixer que ha reduït a la meitat la botoneria i te els elements ben distribuïts i en un ordre lògic. Hi ha espai abundant per als objectes de butxaca, presenta menús prou intuïtius i munta una pantalla d’ infoentreteniment SYNC 3 força ràpida, específicament allotjada per a facilitar la tasca de manipulació al conductor.

El cotxe proporciona unes bones sensacions al volant. La qualitat de l’esmorteïment és  extraordinària  respon amb franca subtilesa als sotracs. L'eix motriu aporta precisió de guiat i transmet informació fiable. Som, doncs, davant d'un Focus que combina amb saviesa eficàcia i diversió proporcionant un elevat plaer de conducció. L'equipament de frens es manté a l’alçada. És igualment d’efectiu i fa l’efecte que incombustible.

Afinadíssim a nivell mecànic, munta un giny inèdit a partir de la culata.  Té la particularitat que pot desconnectar un cilindre a baixa càrrega, quan la demanada d’energia és més feble. Alterna contínuament els cicles d'encesa de forma pràcticament imperceptible per aconseguir, tot i la seva continguda cilindrada, una alegria inusual des de molt poques voltes. Empeny de manera consistent fins ben superat el mig règim i recupera bé amb marxes llargues. Incrementa la resposta a partir de les 2.000 rpm. La nostra unitat estava associada a un canvi automàtic de convertidor de parell de vuit velocitats (1.600 euros). Tot i que abandona el sistema de doble embragatge, resulta àgil en la successió de relacions. Especialment en mode esportiu, en què ofereix unes transicions de marxa més acusades. La insonorització del conjunt és bona. Per sobre dels 120 km/h gira a unes 1.800 rpm. sense acusar fressa aerodinàmica. És una versió també perfecte per a viatjar. Fins i tot en colla.

 

Equipa nombrosos assistents de seguretat. Destaca el control de creuer adaptatiu, que ara adopta la funció Stop & Go, per aturar i arrencar automàticament el cotxe quan hi ha trànsit intermitent. Ens ha agradat també el sistema reconeixement de senyals,que permet adaptar la velocitat en funció dels indicadors verticals. També disposa de mecanisme d’alerta de manteniment de carril, sistema d'il·luminació adaptativa al davant amb càmera de seguiment a 65 metres per ajustar la intensitat i feix dels fars i obtenir  la màxima visibilitat abans d'arribar a una cruïlla, rotonda o revolt. Duu també un assistent de precol·lisió, un altre de post-col·lisió, reforç en cas d’haver d’afrontar una maniobra evasiva i un novedós sistema d'alerta per evitar de circular en direcció contrària. No podien faltar la càmera de visió posterior, ni el detector de vianants o ciclistes. A nivell de servei també pot dur una versió revisada de l’assistent d'estacionament actiu  capaç d’executar la maniobra d'apartament en perpendicular o en línia, indistintament i en  només 1,1 metres. Funciona prement un simple un botó i sense necessitat de tocar el volant, el pedal del fre ni l'accelerador.

FITXA TÈCNICA  

  • Motor : EcoBoost de 999 cc. 3 en línia. Inj. Direc. amb turbo 125 CV . Gasolina
  • Canvi :  Automàtic de convertidor amb 8 vel.
  • Tracció :  Davantera
  • Suspensió : McPherson helicoidal  i Paral.lelogram deformable amb estabilitzadores
  • Pes : 1.322 kg
  • Vel. Màxima :  190 km/h
  • Acceleració 0-100 km/h :  10 seg.
  • Consum mitjà : 4,8 l/100 km
  • Emissions CO2 : 108 g/km - Euro 6
  • Preu : 27.100 euros
 
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?