El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Vols plens i mascaretes: el pla de la UE per salvar aerolínies i contenir preus
  • CA

Podrem pujar a un avió aquest estiu per anar a Menorca des de Barcelona per fer turisme? I volar fins a Sardenya? I si és així, a quin preu, si és que no vam comprar els bitllets abans de la crisi sanitària? La resposta és una incògnita que ningú no pot resoldre a hores d’ara. Només l’evolució de la Covid-19, i les decisions que vagin prenent els estats, permetran tenir una resposta, previsiblement amb un marge de reacció baix per fer plans o cancel·lar-los. Ara bé, un passeig pels webs de les aerolínies ofereix una sensació de normalitat només alterada per un missatge que adverteix que les autoritats espanyoles només permeten viatjar per necessitat.

Segueixen venent passatges a qualsevol destinació. Per exemple, es pot comprar un vol de Barcelona a Malta per 58 euros amb sortida el 7 de juliol amb Vueling, o un passatge d’anada i tornada de Madrid a Nova York amb British Airways per 290 euros amb sortida el 15 de juny. Comprar-los és una aposta arriscada, perquè no està garantit el reemborsament –Vueling el permet només fins el 31 de maig- en cas que el client no pugui viatjar per les restriccions imposades. I és que no hi ha dia D per a l’obertura de fronteres, ni interiors ni exteriors. Comprar un passatge és una mena de loteria, en què hi intervé el factor por al contagi, les restriccions de seguretat, les decisions de cada govern i també el comportament de tota una societat, que marca el ritme de contagis.

Davant d’aquest cúmul d’incerteses, la Comissió Europea ha presentat un full de ruta per evitar un desconfinament descontrolat aquest estiu a la UE, però que alhora propulsi el sector turístic, ara totalment paralitzat, que suposa el 10% del PIB de la UE i dona feina a més de 25 milions de persones. La guia de recomanacions, que no és d’obligat compliment per als estats membre, proposa aixecar gradualment les restriccions de viatge i reobrir les fronteres interiors, restablir el transport de forma segura, protocols sanitaris per a hotels i mitjans de transport així com criteris per incentivar l’ús de vals per comptes de reemborsament de viatges cancel·lats, perquè el sector no perdi el negoci que ja havia fet abans de la crisi de la Covid-19. La CE recomana als governs un aixecament gradual dels controls fronterers i les restriccions de viatge, amb un enfocament flexible en tres fases que permeti restaurar aquest estiu la lliure circulació de moviments a diferents ritmes.

Alguns dels avions de Vueling (ACN)

Brussel·les aposta per permetre l’aforament màxim als avions (ACN)

L’excepció de les aerolínies: sense distanciament social

Un dels punts del full de ruta dóna indicacions per a les companyies aèries, diferenciades de la resta de transports. “No recomanem que hi hagi seients buits als avions, perquè sabem que ja s’utilitzen altres mètodes com filtres d’aire i fluxos d’aire verticals, així com protocols de seguretat i mascaretes”, va explicar la comissària de Transports de la UE. Per què la UE fa aquesta recomanació, quan en la resta de serveis s’exigeix un distanciament social? A parer de Pere Suau-Sánchez, professor de la Universitat Oberta de Catalunya i assessor en transport aeri, “la CE fa una aposta per salvar el sector aeri. Perquè un vol sigui rendible necessita una ocupació mitjana del 80%, de manera que si implementes el distanciament social a cabina, el vol deixa de ser rendible i la viabilitat de l’aerolínia, impossible”, assenyala en declaracions a El Món, que entra en un altre debat, el dels preus.

“Amb ocupacions menors al 50%, les companyies desapareixen, encara que els preus dels vols fossin molt alts per compensar, veuríem la caiguda en picat del sector”, assenyala. De fet, la CE recomana fer controls d’accés i que s’extremi la higiene a cabina, on els passatgers haurien de dur mascareta i no desplaçar-se per l’avió. “El full de ruta de la Comissió busca que els avions es puguin omplir, i això és bo per a la supervivència del sector, i el consumidor alhora sabrà amb quines expectatives puja a l’avió i en quines condicions”.

I què passa amb el preu dels passatges? Pere Suau-Sánchez considera que el fet que els avions vagin plens també farà que els preus no es disparin, precisament perquè igualment hi haurà una caiguda evident de la demanda: “Està absolutament provat que després de totes les crisis les companyies han fet un esforç en preus per estimular la demanda, que estarà debilitada, perquè la gent tindrà por a contagiar-se, i perquè molta gent serà conservadora i estalviarà, o directament no tindran feina, i per tant, no es plantejaran agafar un vol. Per tant, la tendència serà estimular la demanda amb preus més baixos”. A més, afegeix aquest expert professor de la UOC, “moltes companyies estan fent ajustaments de plantilles i de dimensió per no tenir costos excessivament alts amb una demanda menor”.

Barajas concentrara? me?s vols intercontinentals fruit de la reestructuracio? del sector. Pixabay

Barajas concentrara? me?s vols intercontinentals fruit de la reestructuracio? del sector. Pixabay

I podrem seguir voltant barat? “Hem de diferenciar entre el preu del vol i el preu del viatge. Està clar que a nivell de preu de viatge hi haurà increments de cost, segurament, perquè la seguretat als aeroports s’incrementarà i tindrà un cost. Quan compres un bitllet hi ha una taxa de seguretat, que creixerà i acabarà traslladada abans o després al consumidor. Però el cost del bitllet no té per què pujar, perquè un element clau en la seva determinació és l’ocupació en cabina, que no es veurà restringida”. De fet, Suau-Sánchez apunta que els companyies de baix cost podrien fins i tot incrementar la seva força, guanyant presència en grans aeroports on fins ara no podien accedir per falta d’eslots. “Les grans companyies de xarxa estan replegant-se als seus hubs, i les de baix cost a les seves bases. Els aeroports petits no seran prioritaris, perquè amb menors volums costarà omplir avions i el marge sempre és menor. I com que el volum general de vols serà menor, potser veurem l’entrada de determinades companyies de baix cost en aeroports on fins ara no hi havia eslots i ara quedaran lliures. Això posarà més pressió a les grans companyies”, argumenta en conversa amb El Món.

Un estiu amb vols regulars?

Pere-Suau-Sánchez no vol fer previsions sobre si aquest estiu podrem volar o no, però sí que té clar que el trànsit aeri estarà molt debilitat els primers mesos. Amb tot, fa alguns apunts: “Els mercats intercontinentals trigaran més a recuperar-se, per exemple el llatinoamericà ja sabem que romandrà tancat fins com a mínim després de l’estiu. El primer que recuperarem seran els vols domèstics, i després els intraeuropeus, però és impossible predir-ne el ritme. Serà un estiu dèbil, això és segur. Però no només per com es comportin les companyies, sinó pel factor demanda, la confiança del consumidor a l’hora de fer reserves”, conclou.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa