El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
El vehicle elèctric, la gran aposta de les empreses per reduir l’impacte de les seves flotes
  • CA

Els vehicles elèctrics i híbrids són la gran aposta de les empreses per reduir l’impacte ambiental de les seves flotes corporatives a mitjà termini. Tenint en compte que el transport és responsable del 25% de les emissions de gasos d’efecte hivernacle de l’estat espanyol, és un sector estratègic en la lluita contra l’emergència que viu el planeta i les empreses són les millors posicionades per liderar la transició cap a una mobilitat sostenible.

Un estudi recent de l’Asociación Española de Gestores de Flotas y Movilidad (Aegfa) i de la consultora Geotab reflexa el que és un sentiment generalitzar al mercat: abans de 10 anys la majoria de mitjanes i grans empreses tindran flotes majoritàriament compostes per vehicles elèctrics i híbrids i capgiraran la tendència actual, on el 75% de les flotes estan dominades per vehicles dièsel.

El vehicle elèctric transformarà la mobilitat de les ciutats / Sumauto

La progressiva implantació de la mobilitat elèctrica a les ciutats permetrà millorar la qualitat de l’aire, reduir la contaminació acústica i permetrà deslligar-se d’una vegada per totes dels combustibles fòssils, una llarga reivindicació dels grups ecologistes que, a més, farà possible que es pugui complir els objectius de la Unió Europea, que aspira a reduir un 90% les emissions contaminants del sector del transport amb l’horitzó del 2050, segons un informe de Monitor Deloitte sobre el desplegament del vehicle elèctric.

Des de motos a camions

La introducció del vehicle elèctric al món empresarial pràcticament no té límits: des de les motos que la policia portuària utilitza per patrullar els molls del Port de Barcelona fins als nous camions que Mercadona està provant per al repartiment en línia a València. Altres empreses com Endesa han fet un pas més i s’han proposat tenir electrificada el 50% de la seva flota de 2.200 vehicles el 2021. En l’actualitat disposa d’uns 650 vehicles electrificats i en el termini d’un any vol incrementar aquest nombre fins als 1100.

“Filosòficament té molt sentit apostar pel vehicle elèctric perquè volem donar exemple, però és que ara mateix ja surt més rendible decantar-se per vehicles sostenibles”, explica a El Món Pablo Samaura, responsable de gestió de flota d’Endesa. “Encara hi ha barreres mentals que limiten l’expansió del vehicle elèctric i això només cura provant-ne un”, afegeix. Durant els últims cinc anys la companyia ha impulsat un Pla de Mobilitat per facilitar la compra de vehicles elèctrics als seus empleats i al qual s’hi han acollit uns 900 treballadors –aproximadament el 10% de la plantilla–.

A Catalunya, Endesa hi té uns 300 vehicles entre direcció, equips de vendes i personal tècnic. D’aquests, aviat 50 seran 100% elèctrics, als quals s’afegiran 160 híbrids endollables –és a dir, de segons generació– i 54 SUV híbrids convencionals. “La tendència és migrar cap a vehicles electrificats, però hi ha segments d’activitat, com les reparacions i el manteniment d’instal·lacions de muntanya, que encara no es poden fer amb vehicles 100% elèctrics perquè el mercat no ofereix alternatives viables”, reconeix Samaura.

No és tan car com sembla

En els últims anys els preus dels cotxes elèctrics s’han reduït substancialment i cada vegada tenen millors prestacions. “La balança s’ha invertit i si fa cinc anys havies d’assumir pèrdues per engegar un projecte d’aquestes característiques, actualment ja hi ha programes molt interessants que suposen un estalvi considerable respecte a la gasolina”, assegura el responsable de flota d’Endesa.

Cada vegada hi ha més punts de recàrrega ràpida / Endesa

Tot i això, encara hi ha certes limitacions que frenen l’expansió del vehicle elèctric. Segons l’estudi d’Aegfa i Geotab, bona part dels gestors de flotes consideren que si es millorés la xarxa de punts de recàrrega –cada cop n’hi ha més i només Endesa té previst instal·lar-ne més de 100.000 fins al 2023–, s’incrementés l’autonomia dels vehicles –en alguns models ja supera els 400 kilòmetres– i s’abaixés una mica el preu, les empreses estarien molt més interessades a substituir els seus vehicles més contaminants per d’altres més sostenibles.

Però les empreses no són les úniques que obren camí. Les administracions públiques també poden jugar un paper molt important a l’hora d’incorporar el vehicle elèctric a les seves flotes i, de retruc, contribuir a difondre els seus avantatges entre els seus empleats. Fa un any l’Institut Català de la Salut (ICS) va anunciar un concurs per llogar 344 vehicles sostenibles –219 d’elèctrics i 125 d’híbrids– per renovar tota la seva flota d’atenció primària.

Flotes al servei de la seguretat viària

Les flotes de les empreses també poden tenir una utilitat fora de la seva línia de negoci habitual. El projecte Autonomous Ready, promogut per l’Ajuntament de Barcelona i la DGT, ha equipat 300 vehicles de repartiment i de transport públic amb sensors per recollir dades sobre mobilitat i ajudar a evitar accidents amb vianants i ciclistes gràcies a l’ús de càmeres intel·ligents i a tecnologia d’assistència a la conducció.

En dos mesos, els vehicles d’una vintena d’empreses –entre elles la mateixa Endesa, Correos, Ferrovial, Seur o TMB– ha recorregut 45.000 kilòmetres pels carrers de Barcelona i han alertat de gairebé 670 accidents potencials. Segons els seus càlculs, el projecte Autonomous Ready permet predir fins al 80% dels possibles errors de conducció i en un futur molt pròxim serà de gran utilitat per millorar la circulació dels cotxes autònoms.

“El software detecta vianants que estan a punt de creuar, semàfors que es posen en vermell o ciclistes que circulen per la calçada i alerten al conductor o directament reaccionen davant un possible accident”, explica Samaura. En el cas d’Endesa, la companyia ha destinat 20 vehicles de la seva divisió de distribució per participar al programa. “Les dades recollides permetran generar un mapa vitural d’ultra alta precisió per ajudar els cotxes autònoms a circular amb més facilitat perquè no hauran de processar tanta informació”.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa