Les reserves de vols cap a Catalunya es van desplomar un 245% la setmana passada

El 85% de les fires i salons s'han ajornat i un 15% s'han cancel·lat, segons un informe de l'Agència Catalana de Turisme

La crisi provocada per la pandèmia de coronavirus es fa sentir amb força en tots els sectors econòmics i el turisme és un dels més colpejats. Segons un informe de l'Agència Catalana de Turisme (ACT), les reserves de vols cap a Catalunya es van desplomar un 245% la setmana passada del 16 de març. Una clara tendència a la baixa de vols cap a Catalunya que ja va començar durant la setmana del 24 de febrer (-63%) amb la cancel·lació del MWC, va continuar la setmana del 2 de març (-113%) i es va consolidar la setmana del 9 de març (-153%). En paral·lel, l'impacte del coronavirus ha estat total en el turisme de reunions previst pels mesos de març i abril: el 85% de les fires i salons s'han ajornat i un 15%, s'han cancel·lat.

La majoria de les fires i salons posposats s'han traslladat al període entre juny i desembre del 2020, segons l'ACT. Pel que fa als congressos i reunions de negoci, l'activitat també és pràcticament nul·la aquests mesos de març i abril. S'han cancel·lat un 40% dels esdeveniments, mentre que el 60% restant ha estat ajornat, principalment a la tardor (setembre-desembre). L'activitat hotelera també ha patit un enorme sotrac a partir de mitjan de febrer amb un pic de caiguda de les reserves entre les setmanes 11 i 12 de l'any (9 i 16 de març del 2020).

Finalment, i tornant al trànsit aeri, l'informe de l'Agència Catalana de Turisme detalla que la caiguda de les reserves de vols respecte l'any anterior -segons l'origen dels viatgers- ha estat del -88,5% pel que fa al turista del nord-est asiàtic; del -76,3% pel que fa al viatger del sud-est asiàtic; del -64,4% pel que fa al nord-americà; i del -64,5% pel provinent d'Oceania. De mitjana, les reserves a dia 20 de març del 2020 han baixat un -63,2% respecte l'any anterior.

Chacón: "Haurem de començar per recuperar el turisme de proximitat"

La consellera d'Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, ha evidenciat que l'únic que pot fer ara l'Agència Catalana de Turisme és capejar el temporal i "aturar les accions de promoció". "No tenen cap sentit. Ens hem de preparar perquè quan d'aquí unes setmanes o mesos s'aixequin les restriccions de mobilitat puguem recuperar un mínim d'activitat turística", ha reconegut Chacón. "I creiem que el primer mercat que ens haurem d'adreçar és el de proximitat, el local. El lema 'Queda't a Catalunya' serà més necessari que mai", ha afirmat la consellera d'Empresa i Coneixement, que després ha posat com a segon objectiu "recuperar mercats propers" com el francès, l'anglès o l'italià.

"La pregunta és quin mercat no ha patit els efectes de la pandèmia de coronavirus. Ha estat un fenomen global", ha afirmat Chacón, que ha lamentat que tots els esforços i l'estratègia dels darrers anys per captar turistes nord-americans i asiàtics "hagi quedat interrompuda". "Però no anul·lada i, per això, caldrà veure en el futur les restriccions de viatge que implementarà cada país", ha conclòs la consellera d'Empresa i Coneixement.

 
 

Comentaris