Preus més baixos i empreses compromeses: el cotxe elèctric avança imparable a Catalunya

Els experts preveuen que d’aquí a dos o tres anys costaràn el mateix que un de combustió | Les matriculacions s’han multiplicat per cinc des del 2015

Entendre que el cotxe elèctric és el futur de la mobilitat és un dels canvis de mentalitat més importants que s'han de produir en els pròxims anys si Catalunya vol fer una transició energètica efectiva cap a una societat amb zero emissions d'efecte hivernacle. L'objectiu és ambiciós i la seva consecució, difícil, però les xifres indiquen que cada vegada hi ha més vehicles elèctrics i més punts de recàrrega. "El canvi és lent però continu i, com sol passar amb les noves tecnologies, primer són les grans empreses les que donen l'empenta inicial i després s'hi sumen els particulars", explica la portaveu de l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac), Noemí Navas.

Segons la patronal, fins al juny a Catalunya s'havien matriculat 1.744 vehicles elèctrics –la gran majoria són cotxes, però també hi ha vehicles comercials i autobusos–. Si segueix aquest ritme, es podria tancar l'any amb prop de 3.500 vehicles elèctrics, xifra que suposaria un increment de més del 60% respecte a l'any passat i un 560% en relació al 2015. Catalunya és la segona regió de l'Estat espanyol en vendes, només superada per Madrid, que compta amb "un mercat més madur gràcies a l'expansió del cotxe compartit" i també perquè "moltes de les empreses que aposten pel cotxe elèctric hi tenen la seva seu central i, per tant, necessiten més vehicles", afegeix Navas.

 

El preu, un factor decisiu

El preu dels cotxes elèctrics "és una barrera d'entrada molt alta", indica responsable d'Innovació i Mobilitat Elèctrica d'Endesa X, Narcís Vidal, la divisió de solucions de mobilitat elèctrica de la companyia. "El cost de compra és elevat, però si fas més de 50 kilòmetres diaris, ja et surt més a compte tenir un cotxe elèctric", assegura Vidal. Els incentius per comprar, els peatges gratuïts i el preu de l'electricitat –més baix que el de la gasolina– fan que els números surtin a mitjà termini. Però cada any són més barats i els experts preveuen que "en dos o tres anys s'assolirà la paritat de preus entre els cotxes elèctrics i els de combustió". Serà aleshores quan es produirà el "gran salt".

El factor que més influeix en el preu del cotxe elèctric és la bateria, que pot costar entre 6.000 i 8.000 euros en funció de l'autonomia que vulgui tenir. "Internament els cotxes elèctrics són molt més barats de construir i de mantenir", diu Vidal. Un motor de combustió pot tenir fins a 2.000 peces, un d'elèctric només en té un centenar. "El cost de les bateries també ha baixat molt gràcies a l'R+D i a la reducció de costos de la producció en massa". Un altre factor a tenir en compte és la revalorització del cotxe. "D'aquí a uns anys, qui voldrà comprar un cotxe dièsel de segona mà?", es pregunta el responsable d'Innovació d'Endesa X.

La bateria és la part més cara d'un cotxe elèctric / Pxhere

La bateria és la part més cara d'un cotxe elèctric / Pxhere

Europa, el mirall de Catalunya

La implantació del cotxe elèctric a Catalunya, tot i que creix a bon ritme, està molt lluny del nord d'Europa. Noruega, líder europeu indiscutible del mercat elèctric, és el mirall on s'hauria de mirar Catalunya a l'hora de desplegar un sistema de mobilitat sostenible. Les xifres són absolutament demolidores: l'Institut Català de l'Energia (ICAEN) calcula que a mitjans del 2018 a tot Catalunya hi havia matriculats uns 10.000 vehicles elèctrics, si fa no fa el mateix nombre de matriculacions que va registrar Noruega en un sol mes (al març es van vendre 10.732 cotxes elèctrics, el 58% del total del mes).

Anfac elabora un baròmetre d'electromobilitat per comparar diversos indicadors que mesuren el nivell de penetració dels cotxes elèctrics. En aquest baròmetre el País Basc (21,9) i Catalunya (20,5) són les dues regions de l'Estat amb millor puntuació, però el resultat és ridícul si es compara amb el de la mateixa Noruega (200,2) i està molt lluny d'Holanda (76), el Regne Unit (31,7) o la República Txeca (30,2). A Europa, només Itàlia (11,9) treu pitjors puntuacions.

Incentius i polítiques de país

"Les polítiques de país són molt importants", insisteix Vidal. "És cert que al nord d'Europa hi ha més conscienciació, però també és un tema econòmic". A Noruega, per exemple, els vehicles elèctrics són més barats que els de combustió perquè tenen menys impostos associats. "És la filosofia de qui contamina, paga", explica. A Catalunya, igual que a la resta de l'Estat, s'aposta per bonificar la compra de cotxes elèctrics amb ajudes de fins a 5.000 euros, mentre que també hi ha plans per culminar una xarxa de punts de recàrrega ràpida per tot el territori.

 

Anfac considera que Catalunya, i en especial Barcelona, hauria de començar a impulsar el cotxe compartit, ja que "si s'obrís el mercat de la mateixa que s'ha fet a Madrid es produiria un augment de les matriculacions". És una qüestió d'hàbits i de coneixement. "Molta gent ni es planteja comprar un cotxe elèctric perquè pensa que són massa cars i que tindran problemes per carregar-lo, però ara mateix ja hi ha vehicles amb més de 400 kilòmetres d'autonomia", diu el responsable d'innovació d'Endesa X. Suficients per arribar a gairebé qualsevol punt de Catalunya i trobar un punt de recàrrega.

Posar una rentadora amb el cotxe

Un dels grans problemes que té actualment l'electricitat és que no es pot emmagatzemar –i, quan es pot, és molt car–, però amb l'arribada dels cotxes elèctrics s'ha obert un nou món de possibilitats, ja que les bateries poden funcionar com a reservoris per a les cases. "El cotxe elèctric és, en essència, una gran bateria i quan saps que no el faràs servir es pot connectar a casa teva i pot subministrar part de l'electricitat que consumeixes", avança Narcís Vidal. Ara mateix només està disponible per cotxes Nissan i Mitsubishi perquè la tecnologia és japonesa, però en un parell d'anys tots els cotxes europeus també disposaran del carregador especial que permetrà que l'electricitat viatgi en les dues direccions.

La idea és simple i les combinacions infinites. Un exemple: una persona que només fa servir el seu cotxe durant els caps de setmana i els dies laborals el té al pàrquing. Una opció seria carregar el cotxe de nit –que és quan l'electricitat és més barata– i programar la xarxa de casa teva perquè durant el dia –quan puja el preu– utilitzi part de l'energia emmagatzemada per fer anar la rentadora, escalfar la llet al microones o carregar el portàtil. Amb aquest sistema l'usuari pot estalviar diners i la xarxa elèctrica es torna més estable, ja que es produeixen menys pics de demanda i se sobrecarrega menys.

Més informació
 

Comentaris