El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
El petit comerç s’encomana a les rebaixes per aconseguir liquiditat
  • CA

“Els establiments no podran anunciar ni dur a terme accions comercials que puguin donar lloc a aglomeracions de públic, tant dins de l’establiment comercial com en els seus voltants”. La restricció, publicada pel ministeri de Sanitat al BOE aquest dilluns, desfermava la confusió i la desesperació entre el petit comerç, perquè en canvi, sí que s’autoritza “la restricció no afectarà les vendes en rebaixa ni tampoc les vendes en oferta o promoció que es realitzin a través de pàgina web”. Es donava a entendre a entendre que les rebaixes queden prohibides a les botigues i només són permeses a Internet. Una circumstància que acabaria d’enfonsar el petit comerç de pobles i ciutats, que no només no podrien desfer-se de l’estoc d’hivern sinó que veurien com els clients fugirien a Internet atrets pels descomptes. Quan les associacions de comerç havien posat el crit al cel i tots els mitjans de comunicació anunciaven la prohibició de fer rebaixes, el ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme ha hagut de fer un aclariment aquest dimarts: el que es prohibeix són les aglomeracions i no la possibilitat de fer rebaixes i promocions en establiments físics.

[r:1]

Aclarida la confusió, el petit comerç supera un ensurt, però no per això té garantida la seva salvació. “Hauria estat molt injust que els botiguers i petits comerciants no haguéssim pogut fer rebaixes i sí les grans cadenes. Hauria estat l’estocada final”, reconeix en declaracions a El Món el secretari de l’Agrupament de Botiguers i Comerciants de Catalunya, Emiliano Maroto. Això sí, avisa que caldrà implementar mesures extra de seguretat i ajustar-se als requisits d’aforament dels establiments (de moment, un 30% de la capacitat): “Si el responsable de la botiga considera que, pel tipus de producte que ven o per la dimensió del seu local, poden produir-se aglomeracions, no podrà dur a terme les rebaixes. Caldrà que tothom sigui molt responsable”.

Les botigues d'Inditex no se sumen a l'aturada general

Les grans cadenes faran rebaixes a través d’Internet

De fet, el petit comerç veu en les rebaixes una via de finançament ràpid sense el qual seria difícil afrontar la nova temporada. Com explica Maroto, “estem en una situació força límit, amb molta incertesa, perquè la liquiditat promesa per l’Estat és inexistent, els crèdits, amb interessos, estan estancats i les ajudes al col·lectiu d’autònoms tampoc no han funcionat”. En aquestes circumstàncies, afegeix el representant dels botiguers catalans, “tenim l’esperança, i la necessitat, de vendre molt en rebaixes, estem necessitats de vendes i farem un gran esforç amb descomptes per poder transformar tot el gènere que tenim a les botigues i magatzems en efectiu, perquè hem de pagar impostos, lloguers, quotes d’autònoms i un munt de despeses recurrents. Farem descomptes molt excepcionals per almenys tenir tresoreria per fer les compres de gènere per a la tardor”, relata a El Món.

 

Catalunya, sota legislació espanyola en rebaixes

A més, qui marca el període de rebaixes és l’Estat i no la Generalitat, perquè des de l’any 2013 que el Tribunal Constitucional va suspendre la llei catalana d’horaris comercials que convertia el 7 de gener en el dia que els consumidors esperaven per comprar barat tot allò que necessitaven a l’hivern, i l’1 de juliol, per fer el mateix amb les rebaixes d’estiu, que qui mana és Madrid. I va decidir diluir el calendari tradicional de rebaixes per fer-lo més flexible. La mesura, com s’ha demostrat, va afavorir les grans superfícies i els gegants com Amazon i les campanyes del Black Friday, i va posar encara més contra les cordes el petit comerç, incapaç d’assumir les rebaixes i descomptes permanents. Ara, amb el coronavirus, afrontaran una nova prova de foc, aquesta vegada, a vida o mort. 

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa