La pandèmia impulsa pimes catalanes del món de la salut, l'alimentació i la tecnologia

Quartup i Ecofrog són empreses reforçades per la crisi, amb previsions de creixement del 30% i el 20%, respectivament

Turisme, restauració o automoció. La crisi del coronavirus i les consegüents restriccions han causat danys en alguns dels sectors amb major pes en l'economia catalana. Tot i això, el canvi en el comportament del consumidor provocat per la pandèmia també ha beneficiat algunes petites i mitjanes empreses del territori. "Principalment, parlem de tres sectors que podem agrupar en ciència, salut i química; agroalimentació, i tecnologia", ha resumit el soci de la consultora especialitzada en contractació d'alta direcció NGS Global, Fernando Zavala, en declaracions a l'ACN. Quartup o Ecofrog són alguns exemples d'empreses reforçades per aquesta crisi, amb previsions de creixement anual del 30% i el 20%, respectivament.

"Les activitats orientades a aspectes de neteja o higiene, així com les empreses dedicades a equipaments i subministraments mèdics han tingut molta demanda de talent", ha assegurat Zavala. Aquest és el cas d'Ecofrog, creada el 2015 i dedicada a la fabricació d'equips d'ozó amb aigua per netejar i desinfectar superfícies com forns, vidres o terres, entre d'altres.

"A partir del confinament, els mitjans de comunicació van posar l'ozó en el punt de mira i vam tenir un 'boom' de sol·licituds d'informació", ha explicat la consellera delegada de l'empresa, Irene Santamaria. Aquest creixement en l'interès dels clients s'ha traduït en un augment de les vendes i la companyia preveu incrementar la facturació un 20% a finals d'any. "El coronavirus ha fet que agafem consciència de la importància de la neteja i la desinfecció", ha assegurat.

Arran d'aquest augment, la companyia també ha rebut sol·licituds d'empreses interessades a portar la distribució del producte a altres països i ha obert vuit nous mercats en plena pandèmia, entre els quals s'hi troben els Estats Units, Canadà o el Perú. "Per un cantó, el coronavirus ens ha ajudat a entrar en altres mercats però, per l'altre, ens ha frenat i no hem pogut fer una obertura tan ràpida com voldríem", ha explicat en referència a les restriccions. En aquest període, la companyia ha incorporat cinc persones a la plantilla, ara, de 25 empleats.

El sector agroalimentari, amb companyies dedicades a la protecció i nutrició de cultius i a la producció i processament d'aliments, venia amb un creixement "molt alt" en els darrers mesos i s'ha mantingut durant la pandèmia, segons Zavala. El sector de la tecnologia també ha estat un dels més reforçats pel canvi de paradigma derivat de la crisi, especialment en empreses especialitzades en 'Software as a Service' (SaaS) o consultoria tecnològica.

Quartup és una empresa de transformació digital, dedicada tant a la implantació de sistemes de treball digitals en empreses com a la consultoria tecnològica. La companyia va néixer el 2013 i havia mantingut un creixement "gradual" fins a l'esclat de la pandèmia. "Totes les empreses pensaven en la transformació digital, però a mitjà o llarg termini", ha assegurat la directora comercial de Quartup, Paula Nores.

La dificultat de mantenir contacte físic amb els clients ha accelerat la digitalització de les companyies i ha provocat un "notable" increment de la demanda a Quartup. L'empresa preveu un creixement de la facturació anual de prop del 30% i té "molt bones" expectatives per a aquest quadrimestre. "Ara, la digitalització és una necessitat si no vols quedar fora del mercat", ha afirmat Nores.

La crisi també ha provocat un canvi en les demandes dels clients. "Han reclamat molt més feines de consultoria i ens han demanat ajuda per analitzar la millor manera de seguir operant i funcionant", ha afirmat la directora comercial de Quartup. Per fer front a l'augment de la demanda, la companyia ha contractat a dues persones durant el confinament i preveu incorporar-ne a dues més abans d'acabar l'any.

"Les empreses de transformació digital, 'software', robòtica i totes aquelles que permetin automatitzar i eliminar processos manuals i contacte físic estan en auge", ha afirmat Nores.

Surmile és una altra d'aquestes companyies. Creada l'abril de 2019, l'empresa treballa amb un model de subscripció i ofereix caixes per a nens d'entre zero i deu anys, amb una selecció d'articles de moda, complements, joguines o llibres. L'usuari rep bimensualment els productes i només paga per aquells que decideixi comprar. La resta, els retorna sense cap cost.

"Gràcies a la covid-19 hem aconseguit molt bons proveïdors perquè aquests han necessitat un nou canal de venda. Pel que fa a l'usuari, ara vol 'ecommerce', facilitats, no haver de sortir de casa, no pagar pel transport, i nosaltres és el que estem oferint", ha explicat el director d'operacions de l'empresa, Blas Segarra.

La companyia ha duplicat la facturació en els dos últims trimestres, fins arribar a 25.000 euros. De cara al tercer trimestre, preveu assolir una xifra de negocis de 45.000 euros i tancar l'any amb 250.000 euros. En la primera meitat de 2020, l'empresa també ha duplicat el nombre d'usuaris registrats, fins a 9.500 persones, i ha multiplicat per deu el nombre d'interaccions a través de la seva aplicació. L'1 de juny, Surmile va obrir una ronda d'inversió amb l'objectiu d'aixecar 450.000 euros abans de l'octubre. Fins ara, porten 150.000 euros en préstecs convertibles.

L'esclat de la pandèmia i les restriccions imposades per controlar-la també han provocat un canvi en el model de consum. "El confinament ha fet que la moda tingués menys cabuda i hem guanyat conversió en altres categories que no eren tan fortes, com els llibres o les joguines", ha explicat Segarra.

Surmile, així com Quartup o Ecofrog són algunes de les companyies reforçades per haver donat resposta a les noves necessitats sorgides arran del coronavirus. "Ara, la principal tendència és la transformació digital del model de negoci, l'automatització dels processos productius", ha resumit Zavala.

 
 

Comentaris