El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
No tornarem a volar com abans
  • CA

Turbulències sense precedents al sector aeri mundial. La Covid-19 ha creat la tempesta perfecta perquè un sector que ja no vivia folgadament hagi de fer un aterratge d’emergència, on els diners públics seran fonamentals per evitar una fallida massiva que posés en perill el futur de les comunicacions aèries. Les aerolínies són, en termes empresarials, unes de les més damnificades per la pandèmia del coronavirus, i com argumenta el professor de Política Econòmica de la Universitat de Barcelona Xavier Fageda, expert en gestió aeroportuària, aquest 2020 serà de transició cap a un nou model de transport aeri que afectarà tant els clients com les companyies, en què es desencadenarà una forta concentració empresarial, moltes rutes passaran a ser un monopoli i els preus més alts, de manera que el model baix cost quedarà en entredit en el cas que sobrevisqui. “En realitat és la tempesta perfecta al sector: caiguda de la demanda perquè la mobilitat està absolutament limitada per raons sanitàries, augmentaran els costos perquè quan es reprengui l’activitat caldrà implantar moltes mesures de seguretat sanitària, i a més, l’ocupació del 90% que hi havia ara serà inviable. Tot plegat, amb el punt de partida que les aerolínies tenen rendibilitats baixes i excés de capacitat operativa. Les companyies competeixen en freqüències i en franges horàries, però sempre hi ha un excés de capacitat, que ara serà encara més gran”, assenyala Fageda. A més, remarca que “quan les companyies fan negoci és a l’estiu, i el del 2020 serà una catàstrofe”.

 

Reestructuració sense precedents

L’impacte de la crisi en el sector serà més forta com més temps passi fins que comenci a reprendre’s l’activitat, però Xavier Fageda avança que “el que segur que passarà és una caiguda molt forta de l’oferta –per raons de restriccions sanitàries-, que anirà acompanyada d’una reducció molt gran de plantilles. En aquest context, serà inevitable el procés de concentració de companyies, que ja havia arrencat, però que ara serà molt més contundent. Les grans companyies de bandera rebran ajudes públiques, perquè de facto totes faran fallida. I les més petites o mitjanes és molt probable que desapareguin del mercat”. Vol dir això que hi haurà companyies que acabaran essent nacionalitzades? A parer d’aquest expert, serà inevitable que algunes aerolínies passin a ser propietat d’un estat -Itàlia ha anunciat ja que nacionalitzarà la companyia Alitalia amb una injecció de 500 milions d’euros-, perquè “en molts casos serà molt difícil justiicar el volum d’ajudes públiques. I ja podem avançar que totes les companyies, tot i els rescats, operaran amb pèrdues durant molt de temps”.  

L'aeroport de Hong Kong

L’aeroport de Hong Kong

En aquest sentit, Xavier Fageda considera que es produirà una concentració en grans grups, IAG –on hi ha Iberia i British Airways-, Air France i Lufthansa, que operaran “moltes rutes en règim de monopoli”. A més, la caiguda de la demanda farà que el model de negoci d’algunes companyies amb un model de baix cost “quedin en entredit”. Apunta que “ja no hi haurà vols a 30 euros”, i que companyies com Easyjet i Ryanair “ja no seran el que eren, si és que sobreviuen, perquè probablement no rebran ajudes públiques. No tenen un lligam nacional clar tot i els seus orígens”. Finalment, aquest expert en gestió aeroportuària assenyala que les rutes intercontinentals quedaran reduïdes a menys aeroports, i aquests vols acabaran fent-se per escala, de manera que molts aeroports veuran reduïda la seva activitat.  

Impacte econòmic demolidor

A hores d’ara, la crisi del coronavirus ha deixat a les pistes dels aeroports el 90% dels vols del sector aeri mundial. Segons els càlculs d’IATA, l’associació internacional de transport aeri, la demanda ha caigut un 80%, i hi ha en risc 25 milions de llocs de treball a tot el món. En conjunt, les aerolínies podrien perdre aquest 2020 300.000 milions de dòlars, una xifra que anirà creixent com més trigui a reprendre’s l’activitat. De fet, el valor accionarial de les companyies aèries a la borsa ha perdut el 50% del seu valor des del gener, quan es van detectar els primers casos de Covid-19 a la Xina i va començar el tancament de fronteres.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa