El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
La mobilitat urbana abraça l’electricitat per fer-se sostenible
  • CA

Les ciutats estan més compromeses que mai per canviar el seu model de mobilitat per fer front a les exigències de l’emergència climàtica que amenaça la salut dels seus habitants. Les zones de baixes emissions i les superilles són cada dia més freqüents, però hi ha una part del trànsit rodat que mai podrà quedar-se fora dels carrers i per això els nous projectes de transport, tant públics com privats, confien en el vehicle elèctric per reduir les emissions contaminants i convertir la mobilitat en urbana en un exemple de sostenibilitat i ús racional dels recursos.

El cotxe elèctric és el futur i aixeca moltes expectatives”, explica Ferran Menescal, membre de l’equip de mobilitat elèctrica d’Endesa X. Una bona mostra d’aquest èxit creixent és el rècord de participació de l’última edició d’Expoelectric, la trobada més important de vehicles elèctrics i energies renovables del sud d’Europa, que va congregar a 25.000 visitants a Barcelona a principis de novembre. L’elèctrica, que s’encarregava de la gestió dels punts de recàrrega dels vehicles presents a la fira, és una de les companyies que més esforç està invertint per revolucionar la mobilitat urbana.

“Quan vam començar l’Expoelectric parlàvem de la mobilitat elèctrica i les energies renovables en clau de futur. Ara, en la nostra novena edició, estem molt orgullosos perquè aquest futur ja és present“, explicava el director d’Expoelèctric, Ramon Caus. I després de la retirada de l’impost al sol, hi ha moltes sinergies per explotar entre la mobilitat elèctrica i l’autoconsum. Una de les grans novetats de la fira d’aquest any és que la fira ha aconseguit per primera vegada generar la seva pròpia energia elèctrica a través de l’autoconsum fotovoltaic i de vehicles interconnectats a la xarxa.

La fira Expoelèctric ha batut el rècord de visitants / Endesa

Els punts de càrrega impulsaran el canvi

El vehicle privat és el segment de mercat que presenta més reptes perquè cal conscienciar a un públic amb una gran varietat d’interessos i situacions personals diferents. “El perfil de client que més pregunta és sobretot aquell que busca una solució per casa seva i vol saber quant costa instal·lar un punt de recàrrega i quant temps triga a carregar-se la bateria”, reconeix Menescal, “però també existeix certa preocupació per si es quedaran sense energia quan estan fora de casa”. Es tracta més d’una barrera mental que d’un risc real si es fa un ús regular del cotxe, ja que els nous models ja tenen més de 500 kilòmetres d’autonomia.

Però tant les administracions públiques com el sector privat estan fent un gran esforç per trencar aquesta por i oferir una xarxa àmplia que permeti carregar el cotxe a la feina o a mig viatge si el trajecte és molt llarg. Endesa X té previst instal·lar 8.500 punts de recàrrega en llocs d’accés públic –tant en estacions de servei com en aparcaments, hotels o centres comercials– fins al 2023 amb una inversió estimada de 65 milions. És una estratègia complementària a la del sector públic, que normalment prefereix ser el gestor de les infraestructures que estan a peu de carrer, com és el cas de l’Ajuntament de Barcelona.

Els aparcaments marquen el camí

Catalunya és un territori pioner en el desplegament dels punts de recàrrega. L’Ajuntament de Barcelona ha creat una divisió específica anomenada Endolla Barcelona, gestionada per l’operador públic BSM, que integra tots els punts de recàrrega municipals tant a la via pública (20) com als aparcaments (503) i que la converteix en la desena xarxa pública de recàrrega de vehicles elèctrics més gran del món. La intenció del consistori barceloní és crear un 20% més de punts de recàrrega als aparcaments subterranis, ja que és l’espai idoni per carregar el cotxe aprofitant que l’usuari està a la feina o fent encàrrecs.

Al sector privat el plantejament és molt similar. A principis d’any Endesa X va signar un acord amb Saba i Saba Barcelona Bamsa –companyia mixta participada per l’Ajuntament de Barcelona– per desplegar i gestionar fins a 400 punts de recàrrega en els 36 aparcaments que la companyia té a l’Estat espanyol, dels quals 30 estan a Catalunya. La primera fase inclou la instal·lació de 120 punts de recàrrega, dels quals 92 estan a Barcelona, que s’ha convertit en una ciutat de referència en qüestions de mobilitat urbana sostenible. En aquest cas es podrà carregar el 80% de la bateria amb només una hora gràcies als punts semiràpids.

El transport públic també es posa les piles

Tot i que bona part del transport públic ja funciona amb electricitat –metro i tren–, encara hi ha un llarg camí per electrificar la xarxa d’autobusos. A l’últim Smart Mobility Congress l’empresa pública TMB va presentar el projecte d’electrificació de la línia H16, que serà la primera que opera exclusivament amb autobusos elèctrics que es carregaran en ruta. Aquest any un terç de la flota de la línia està electrificada i està previst que el 2021 els 22 vehicles que l’operen siguin elèctrics. I en els pròxims anys dues línies més, la V13 i l’H12, comencin projectes similars.

“En l’horitzó 2020 tots els autobusos en servei a les línies de TMB seran elèctrics, híbrids o bé propulsats per gas natural comprimit”, va assegurar el nou conseller delegat de la companyia, Gerardo Lertxundi. Igual que passa amb el vehicle privat, un dels punts claus per garantir el funcionament de les línies elèctriques són els punts de recàrrega. La línia H16 ja disposa de punts de recàrrega ultraràpida a les dues parades terminals a la Zona Franca i al Fòrum –al principi i al final de recorregut–, però està previst doblar el nombre de punts per tal de millorar la seguretat del subministrament, un projecte que també ha estat adjudicat a Endesa.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa