El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Una estació de tren fantasma, deu anys abandonada
  • CA

Octubre del 2007. A les portes de l’esclat de la crisi econòmica i financera mundial, i en el moment més desaforat de la inversió de l’Estat espanyol en grans infraestructures, sobretot aeroports i estacions de tren d’alta velocitat. El ministeri de Foment comença les obres de construcció d’una estació provisional de l’AVE a el Prat de Llobregat, després de constatar que l’alta velocitat no arribarà a Barcelona abans de finals d’any. Així, Madrid podrà anunciar que l’AVE ha arribat a l’Àrea Metropolitana de Barcelona… “Que els ciutadans de Barcelona i del sud de l’Àrea Metropolitana pugui tenir una estació que no sigui la de Sants, però que pugui ser la del Prat, no ens sembla una mala idea en absolut”, argumenta l’aleshores secretari d’Estat d’Infraestructures, Víctor Morlán.  

L’Estat tira pel dret i comença a construir aquesta infraestructura sense informar ni l’ajuntament ni la Generalitat, que s’hi oposen. La disputa administrativa fa que Adif decideixi aturar les obres temporalment, sense renunciar a la construcció d’una gran estació intermodal de l’AVE a El Prat, on els passatgers connectaran amb el servei de Rodalies de Renfe, l’estació d’autobusos i, en un futur, amb la línia 9 Sud del metro. Madrid anuncia que les obres començaran el 2009 i finalitzaran el 2013, data en què es preveu l’arribada de l’alta velocitat al municipi que acull el principal aeroport de Catalunya. Mentrestant, i de forma provisional, la infraestructura servirà d’estació d’emergències i de punt d’avançament i estacionament de trens (PAET). Per aquesta raó Foment s’apressa a construir quatre ascensors i dues escales mecàniques, a més d’una gran pèrgola metàl·lica a l’exterior, que es convertirà en una plaça pública on els passatgers de Renfe i de l’AVE es podran refugiar en cas de pluja.

Una de les portes tancades amb pany que donarien accés a l'estació

Una de les portes que donarien accés a l’estació d’emergències de l’AVE

I fins avui… Més d’una dècada després, l’estació d’emergència de l’AVE al Prat de Llobregat és una estació fantasma. No hi arriba cap servei d’alta velocitat, no hi estaciona ni hi fa maniobres cap tren i tampoc no ha atès cap emergència. Des de l’exterior, no passa de ser un cau de porqueria que es pot veure a través dels vidres, brutíssims, –hi ha fins i tot ocells morts i tota mena de brutícia que entra a través d’escletxa que queda entre les portes metàl·liques que estan tancades amb un cadenat-, i els ascensors i les escales mecàniques es troben en un clar estat d’abandonament. I el que havia de ser una plaça pública, sense cap altre complement que uns bancs i papereres, no passa de ser un espai brut, amb pudor d’orina, llaunes de cervesa i deixalla que en absolut convida els ciutadans a passar-hi una estona. Tot plegat, a pocs metres de l’estació de metro de la L9-Sud nova de trinca i d’un pàrquing públic que s’ha construït a tocar d’aquest espai amb la intenció d’acollir els futurs usuaris de la línia d’alta velocitat de baix cost, l’EVA, que Renfe posarà en marxa i que tindrà origen i arribada en l’estació de Rodalies d’El Prat. 

Ara fa quatre anys, El Món va denunciar l’estat d’abandonament d’aquesta estació. Aleshores Adif, propietària de la infraestructura, va assegurar que estudiava cedir-la a Renfe perquè li donés usos ferroviaris, quedant clar que quedava descartada la funció d’estació d’AVE i d’estació d’emergències i maniobres. Aleshores l’estat d’abandonament era encara més deplorable, i amb fluorescents encesos les vint-i-quatre hores del dia i molta més acumulació de porqueria.

Alguns estris dins de l'estació, que fa setmanes que hi són

Eines a l’interior de l’estació, que hi són des de fa setmanes

Fonts d’Adif assenyalen a aquest diari que finalment no s’ha produït la cessió de l’espai a Renfe, “que inicialment s’havia pensat que podia ser un punt de sortida a l’alta velocitat de baix cost, però al final Renfe ho ha descartat”. Ara bé, Adif nega que la infraestructura estigui en desús. “Ja té un ús actual, que és ser una estació per a emergències, per poder, si és necessari, evacuar trens avariats perquè els passatgers puguin sortir a la superfície amb comoditat o per fer algunes maniobres en cas d’avaries. Si cal, aquesta estació ja està operativa, però de moment no ha calgut evacuar cap tren”. Sobre l’estat de deixadesa i l’evidència que aquesta estació no podria prestar un servei en condicions –tenint en compte que no funcionen ni ascensors ni escales i que les condicions de salubritat no compleixen uns mínims-, Adif no creu que es pugui parlar d’estació abandonada, i assegura que “s’estan fent tasques de manteniment”, sense concretar quan acabaran. Qui sap si mai caldrà fer-ne ús.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa