El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Els ERTO no han arribat al pic després de més de 400.000 afectats, segons Treball
  • CA

Els Expedients de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO) no han arribat al seu pic després de superar els 407.000 treballadors afectats, més del total d’aturats del febrer. Són les previsions del secretari general de Treball, Josep Ginesta, que detalla que el 90% dels expedients són per força major i la meitat els han presentat empreses del sector de comerç, restauració, hostaleria i turisme que han hagut de tancar a causa del decret d’estat d’alarma. En una entrevista amb l’ACN, ha assegurat que veu amb preocupació “l’immobilisme” del Servei Públic d’Ocupació Estatal (SEPE) davant l’allau de noves peticions d’atur i demana evitar la “tragèdia” de tenir treballadors sense cobrar la prestació el mes que ve per lentitud administrativa.

“La previsió és que pot continuar creixent tot i que sempre dependrà de les mesures que es vagin prenent en els pròxims dies, si s’endureix o no el distanciament social, el confinament o si s’ordena la paralització d’altres sectors d’activitat”, ha dit. En tot cas, si no hi ha mesures més dràstiques des del punt de vista sanitari en els pròxims dies hi haurà un increment d’empreses que presentin ERTO però serà “més esglaonat”. Ara mateix, els treballadors que hauran de cobrar una prestació d’atur perquè han deixat d’anar a la feina temporalment ja representen l’11% dels ocupats a Catalunya a finals de l’any passat.

De moment, el Departament ha resolt “una petita part” de la totalitat de 51.300 expedients que ha rebut i no disposa de dades de peticions rebutjades tot i que asseguren que se’n deneguen “cada dia”. El prop del 90% de les sol·licituds argumenten una causa de força major relacionada amb el covid-19. Molts d’aquests s’aprovaran “no perquè el Departament estigui sent benèvol” sinó perquè els canvis normatius fan que sigui “molt ampli el ventall de causes” amb les quals una empresa pot presentar un ERTO per força major, argumenta

El secretari de Treball ha assegurat que els funcionaris no tenen temps suficient per analitzar qualitativament els expedients i ha titllat les modificacions per alleugerir les tramitacions d'”ineficients”. El Departament troba a faltar que els canvis normatius no hagin inclòs un control a posteriori pels ERTO que permeti gestionar “l’allau” de sol·licituds amb més garanties. Alhora, ha assegurat que la tramitació dels ERTO ha de ser ràpida perquè “darrere de cada expedient hi ha treballadors afectats”. “Si demorem la resposta, demorem el dret a iniciar la prestació d’atur”, apunta. L’administració té cinc dies hàbils per a donar una resposta a aquests expedients. Si en aquest termini no es posen en contacte amb l’empresa, l’ERTO queda aprovat.

Davant l’allau de persones que han de cobrar la prestació d’atur, Ginesta diu que s’ha d’evitar la “tragèdia” que aquest personal que han deixat de treballar temporalment a mitjans de març no puguin cobrar el 10 d’abril, el dia que toca cobrar l’atur, sinó el 10 de maig i demana al Ministeri de Treball que flexibilitzi l’operativa del SEPE. Ginesta ha dit que s’imagina “el pitjor escenari” ja que la infraestructura del SEPE “és molt feble” a Catalunya i creu que tindrà “serioses dificultats per donar resposta” als milers de peticions. Segons el secretari general, tres setmanes després el SEPE “no ha flexibilitzat ni ha automatitzat la sol·licitud de prestacions” d’una manera fàcil i senzilla. “Ens temem el pitjor dels escenaris que hi hagi treballadors que es puguin quedar sense rebre la prestació de la meitat del mes i que ens trobem amb milers de treballadors que aquest mes es quedin amb només una part del seu sou”, ha advertit.

El secretari general de Treball ha demanat que s’habiliti “immediatament” la sol·licitud col·lectiva de prestacions, és a dir, que l’empresa pugui donar les dades essencials per fer el pagament quan presenta l’ERTO; i es permeti que el treballador afectat per la suspensió temporal de la feina se li reconegui automàticament la prestació d’atur i després es verifiqui posteriorment si s’ha adjudicat de forma correcta. Alhora, ha apostat perquè el servei estatal faci pagaments setmanals en lloc de fer blocs de transferències mensuals. Ginesta ha posat la xarxa d’oficines del SOC, que ara mateix compta amb 400 professionals, a disposició del Ministeri per a donar suport administratiu.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa