El sector del taxi decideix mortificar Barcelona per abatre Uber i Cabify

Els taxistes anuncien una acampada a la Gran Via de Barcelona després d'una jornada de protestes en contra de la suspensió del reglament de les llicències VTC d'Ada Colau

 

"¡El taxi, unido, jamás será vencido!" i "¡Sí, se puede!" cridaven centenars de taxistes al centre de Barcelona aquest divendres al vespre culminant una jornada de protestes que han col·lapsat la ciutat. El sector ha obert una "guerra" de conseqüències incertes després que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) hagi decidit mantenir la suspensió del reglament de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) que limita les llicències d'Uber i Cabify. La decisió ha caigut com un gerro d'aigua freda damunt d'un sector que denuncia que està sent durament castigat per la irrupció de les noves companyies per un ús inapropiat que asseguren que fan de les llicències VTC. Una marxa lenta de més de 5.000 taxistes ha convertit el centre de la capital catalana en un cul-de-sac a partir de les cinc de la tarda, una acció de protesta improvisada que els conductors volen mantenir, com a amenaça, de manera indefinida. La protesta ha fet un salt qualitatiu més enllà tallant la C-1 per bloquejar l'accés a l'aeroport cremant objectes a la via. La circulació, però, s'ha restablert al cap de mitja hora. Aquest vespre a les vuit han decidit acampar a la Gran Via i matnenir la ciutat bloquejada.

 

Després de la resolució del TSJC "entrem en una guerra que no sabem com acabarà, deixarem de protestar quan ens donin una resposta", assegura indignada en declaracions a 'El Món' Luz González, una taxista que s'ha unit a la marxa lenta i ha decidit plantar el seu vehicle al costat dels seus companys a la confluència amb Passeig de Gràcia. Defensa que la justícia aixequi les mesures cautelars contra el reglament de l'AMB i defensa el que anomena com "la Llei Colau" tiri endavant. En cas contrari, amenaça, el sector del taxi està decidit a unir-se, "paralitzant el país si és necessari perquè necessitem defensar el nostre pa".

 

La resolució del TSJC ha dictaminat que l'AMB no té "la potestat per reglamentar els interessos" en aquest conflicte. El reglament, que es va aprovar el 26 de juny, pretenia limitar el nombre de vehicles d'Uber i Cabify a la proporció 1/30 (una llicència VTC per a cada 30 de taxis), que és també la proporció proposada pel ministeri de Foment però que a la pràctica no es respecta, segons denuncien els taxistes. A més, la normativa estableix que, a banda de la llicència VTC, els vehicles han de tenir una segona autorització de l'Institut Metropolità del Taxi (IMET) per poder operar.

 

Després de rebre el recurs de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) el 19 de juliol, el TSJC va suspendre el reglament de forma cautelar, mentre resol sobre el fons de la qüestió. Contra la normativa, també va recórrer la patronal Unauto VTC i elm ministeri de Foment, que considerava que l'AMB s'havia excedit de les seves competències. Aquest dijous a la tarda, el ministeri de Foment va retirar la petició de suspensió cautela, però la CNMC i Unauto la mantenen.

 

100.000 famílies afectades 

 

Els taxistes consideren que el govern estatal no juga a favor seu i aprecien que l'alcaldessa de Barcelona abanderi la causa en defensa del seus interessos. El sector del taxi veu Uber i Cabify com a "lobbies" que han vingut "a posar molts diners", però que, en definitiva, "no contribueixen", diu la taxista Luz González al costat del seu cotxe envoltada de companys que comparteixen la seva indignació. "Nosaltres mantenim la ciutat com qualsevol persona que treballa, per tant estem lluitant pels nostres drets, ni més ni menys", defensa. Afirmen que la situació amenaça 100.000 famílies i que el ministeri de Foment "no pot permetre que se'n vagin a la merda per quatre empreses que venen aquí ni tan sols a posar el capital perquè se l'enduen fora d'Espanya", explic contundent González.

Les taxistes Luz González i Sílvia Núñez enmig de la marxa lenta de taxis a Barcelona
Les taxistes Luz González i Sílvia Núñez enmig de la marxa lenta de taxis a Barcelona | JOAN ANTONI GUERRERO

 

González es mostra radical amb Uber i Cabify.  Quan se li pregunta si hi pot haver espai per a tots afirma que "no". Al seu costat, la taxista Sílvia Núñez, és més conciliadora. "Hi ha una proporció d'1/30, és el que estableix el Tribunal Suprem, el que marca la llei, el que s'està saltant el mateix govern", afirma. Creuen que la justícia no està funcionant: "Ens estem gastant molts diners en això perquè estem defensant el que és nostre, la justícia en aquest país no existeix, volem conviure amb les VTC, però amb les que son legals, 1/30", reitera.

 

El conflicte iniciat a Barcelona podria estendre's a la resta de l'Estat espanyol. El sector del taxi de Madrid està buscant també fórmules per denunciar una situació que consideren gens favorable als seus interessos. "Aquí hem marcat el camí, però a Madrid estan pitjor", comenta Sílvia Núñez. Que el conflicte hagi esclatat a Barcelona s'explica per la implicació d'Ada Colau en el problema. Una implicació que el sector del taxi valora molt positivament: "Colau s'ha posat al costat nostre, i el que fem amb aquestes protestes ho fem en el seu nom perquè ens dona suport". Diuen que l'alcaldessa de Barcelona té tota la informació que els dona la raó en les seves demandes: "Colau disposa d'estudis jurídics, econòmics i mediambientals que sostenen la proporcionalitat 1/30 i simplement vol aplicar el que el Tribunal Suprem diu que és la llei".

 

Pèrdues d'un 50%

 

Els taxistes creuen que l'alcaldessa té potestat per regular les llicències i no entenen que el reglament segueixi suspès. "Nosaltres som un servei regulat que no podrem competir maid e la vida amb un servei desregulat", es queixen els taxistes. "No podem competir perquè paguem moltíssims impostos i ells no, ho fan fora". Denuncien que des de la irrupció d'Uber i Cabify els seus ingressos res poden veure reduïts en un 30 o 40% a l'hivern i en un 50% a l'estiu. "Fa quatre anys que patim això i no podem aguantar més", subratlla Núñez.

 

Els taxis col·lapsant el centre de Barcelona
Els taxis col·lapsant el centre de Barcelona | JOAN ANTONI GUERRERO

 

 

L'alcaldessa Ada Colau s'ha reunit la tarda d'aquest divendres amb representats del taxi per analitzar la situació i demanar calma. Colau considera que la decisió del TSJC "allarga el conflicte de manera innecessària" i assegura que el ministeri de Foment "té la solució a les seves mans". "Només que modifiquin un paràgraf de la llei [d'ordenació de transports terrestres], en un decret llei en el proper Consell de Ministres, [el ministeri de Foment] pot esvair qualsevol mena de dubtes", ha comentat.

 

De la seva banda, Cabify ha valorat positivament la resolució del TSJC. El director regional de Cabify Europa, Mariano Silveyra, ha fet èmfasi en què el dictamen "és positiu", però ha insistit que el que realment desitgen és la creació d'un "escenari de conversa necessari i de futur" que permeti "parlar sobre la convivència dels dos models de negoci", tant a Barcelona com a l'Estat espanyol.

 

La posició de la Generalitat

 

La Generalitat, a qui Ada Colau ha demanat que s'impliqui en la resolució del conflicte, també ha reaciconat. El director general de Transports i Mobilitat, Pere Padrosa, ha reclamat al Ministeri de Foment que exerceixi de forma "valenta" les seves competències per resoldre la crisi i que sinó les traspassi a la Generalitat, ja que és a Catalunya on s'està patint les conseqüències d'aquest conflicte.

 

En declaracions a l'ACN, Padrosa s'ha posat a disposició del sector del taxi, amb qui s'ha emplaçat per dimarts que ve a abordar la suspensió del TSJC a la normativa que limita les VTC, però al mateix temps els ha exigit que deixin de col·lapsar el centre de Barcelona. En aquest sentit, ha avisat que "sota amenaça" és la "pitjor manera de posar-se a negociar, sense treure legitimitat al problema, que la tenen" i, per això, ha demanat als taxistes que d'aquí a dimarts abandonin les accions de protesta extremes.

 

"No pot ser que els ciutadans de Barcelona estiguin atrapats en una ratonera, a 38 graus, exercint el seu dret a vacances, al cap de setmana després d'una jornada laboral com poden haver treballar ells. El dret d'un acaba quan comença el dret de l'altre", ha sentenciat Padrosa, que ha traslladat al sector del taxi que des de l'administració de la Generalitat s'ha entès el seu missatge i ha reivindicat haver actuat "el més ràpid possible" convocant la trobada per dimarts.

 

Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?