El desplegament de la xarxa de punts de recàrrega facilitarà la transició a la mobilitat elèctrica

Tant les administracions públiques com empreses privades fan passes per ajudar a que l'abandó del vehicle de combustió interna sigui el més ràpid possible

El pas dels vehicles de combustió interna als elèctrics és un dels elements més importants de la transició energètica que cal dur a terme durant els propers anys si es volen reduir les emissions de gasos d'efecte hivernacle i altres contaminants i, així, millorar la qualitat de l'aire -i per tant la salut de les persones- i frenar l'escalfament global. Per aconseguir-ho, però, no només cal que les administracions públiques facin un pas endavant i ho facilitin -amb ajuts al canvi de vehicle i instal·lació de punts de recàrrega, per exemple- sinó que les empreses també han de jugar un paper important.

Si bé a dia d'avui el que més preocupa als propietaris d'aquest tipus de vehicle és la durada de les bateries, el fet és que no disposar d'una xarxa de punts de recàrrega prou estesa també fa menys pràctic desfer-se dels automòbils que funcionen amb combustibles fòssils, que tenen una xarxa de gasolineres amb dècades d'antiguitat. Les companyies elèctriques, precisament, són les principals interessades a crear aquesta nova xarxa de distribució, no només pel seu model de negoci sinó, també, com a part del seu pla per a la transició energètica. Endesa és una d'aquestes empreses, i està fent grans passes en aquest sentit tant a nivell de punts de recàrrega públics com privats.

Punt per a recàrrega de vehicle elèctric d'Endesa | ENDESA

Punt per a recàrrega de vehicle elèctric d'Endesa | ENDESA

A finals de 2018, l'elèctrica va anunciar, com a part de la seva línia Endesa X, la instal·lació de més de 2.000 punts d'accés públic fins l'any 2020 i més de 8.500 fins el 2023 a tot l'estat espanyol, garantint l'accés a aquesta infraestructura a la majoria de la població, fent èmfasi a les zones urbanes, les autopistes i les illes, on és més necessària. A més d'això, també preveu instal·lar uns 100.000 punts de recàrrega més en aparcaments residencials i corporatius, facilitant encara més a particulars i empreses l'ús del vehicle elèctric. Pel que fa a l'origen d'aquesta electricitat, una altra de les preocupacions per a la viabilitat de la transició energètica en la mobilitat, serà 100% renovable i, per tant, no farà variar la font de les emissions sinó que l'eliminarà.

A Catalunya s'instal·laran 300 punts de recàrrega públics, dels quals la meitat ja estaran operatius a finals d'aquest 2019. Per atendre totes les necessitats, els carregadors es dividiran en semirràpids (35%), ràpids (50%) i ultrarràpids (15%), aquests darrers amb la capacitat de donar 100km d'autonomia en només 3 minuts. Els punts de recàrrega seran en llocs d'accés públic com estacions de servei, centres comercials, hotels, hospitals... distribuïts en funció de l'afluència potencial d'usuaris i de la necessitat per al desplaçament de la població. Tot i que aquests punts de recàrrega tindran certes facilitats per als clients de l'empresa -localització amb el telèfòn mòbil, cobrament mensual, preu reduït...- també estaran disponibles per a qualsevol usuari de vehicle elèctric que necessiti carregar les bateries.

Punt de recàrrega per a vehicle elèctric d'Endesa a un aparcament de Saba | ENDESA/SABA

Punt de recàrrega per a vehicle elèctric d'Endesa a un aparcament de Saba | ENDESA/SABA

 

A més, Endesa ha arribat a un acord per a gestionar 400 punts de recàrrega als aparcaments de Saba, 120 dels quals ja estan operatius a diverses ciutats catalanes. Adaptats a les necessitats específiques dels clients dels aparcaments, aquests punts seran de càrrega semirràpida, amb els quals es pot recarregar el 80% de la bateria en una hora. Al llarg d'aquest anys s'aniran incrementant els punts disponibles fins a arribar als 400, que estaran distribuïts en 36 aparcaments de tot l'Estat, 30 dels quals a Catalunya.

El desplegament inicial de l’acord inclou els 120 punts de recàrrega, que ja estan operatius i que es troben repartits entre una trentena d’aparcaments de Barcelona -92 punts–, seguit de Badalona, Figueres, Girona, Mataró, Sabadell, Vic i Vilafranca del Penedès. Tots els punts funcionaran amb tecnologia semiràpida, per la qual cosa els usuaris podran recarregar el 80% de la bateria en 1 hora. A més, comptaran amb el connector universal per a aquest tipus de càrrega i estaran disponibles per a qualsevol client que hi aparqui. Les infraestructures estan connectades a la plataforma digital d'Endesa i gràcies a l'aplicació ecaRels usuaris podran localitzar l'estació de càrrega, conèixer el seu estat i fins i tot pagar el servei sense necessitat de ser client de la companyia.

Pel que fa al desplegament de punts de recàrrega privats, Endesa també està arribant a acords amb diversos fabricants de cotxes de manera que la instal·lació dels punts de recàrrega per a les seves llars anirà inclòs al preu del cotxe, incentivant aquesta important transició en la mobilitat sense que això repercuteixi en la despesa dels consumidors, cosa que podria suposar un fre.

Més informació
 

Comentaris