El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
L’efecte Air Europa: vols més cars i pitjor servei a l’Amèrica Llatina
  • CA

“Menys competència, preus més alts i pitjor servei per als passatgers espanyols i europeus que vulguin viatjar a l’Amèrica Llatina”. Aquest és el pronòstic que fa el professor de Política Econòmica de la Universitat de Barcelona Xavier Fageda, expert en gestió aeroportuària, després que Iberia (IAG) hagi anunciat la compra de la companyia espanyola Air Europa per 1.000 milions d’euros per a la segona meitat del 2020. La unió de les dues companyies històricament rivals donarà lloc a un gegant que transportarà 40 milions de passatges cada any només a l’Estat espanyol, i fins a 80 milions sumant-hi la resta de les aerolínies del grup IAG: British Airways, Aer Lingus, Vueling, Level, Iberia Express i Air Nostrum, i les participades Comair, Eurostar, BA Cityflyer i Openskïes.

Però si bé Iberia ha remarcat que l’operació reforçarà Madrid com a hub en competència amb Amsterdam, Frankfurt, Londres i París, el cert és que aquesta operació només serà beneficiosa per als accionistes del grup IAG si és que acaba essent rendible. La raó, com explica Xavier Fageda a El Món, és que “es consolidarà el lideratge d’Iberia, i del grup IAG, al mercat de l’Amèrica Llatina. Això vol dir que en una situació de gairebé monopoli d’aquestes rutes des de l’Estat, els preus seran més alts i el servei pitjor, perquè pràcticament no hi haurà competència. Per tant, el gran perjudicat d’aquesta operació és el client, tant l’espanyol com l’europeu”.

Els taulells d'Iberia, durant una jornada de vaga a l'aeroport del Prat

Els taulells d’Iberia a l’aeroport del Prat

En aquest sentit, Fageda remarca que “aquest és un moviment natural i esperable dins del mercat aeri, que tendeix a la concentració en grans grups”, però creu que “és difícil de veure el benefici que suposadament ha de tenir per a Barajas com a hub, perquè Air Europa ja feia vols a l’Amèrica Llatina de Madrid, el que passa és que ara estaran concentrats en unes soles mans. Iberia serà un monopoli en aquestes rutes, i això tindrà un impacte negatiu de ben segur en l’usuari”.

Pot passar el mateix en el mercat intern, on Air Europa operava algunes rutes amb preus força elevats? A parer de Fageda, si no hi ha possibilitat que entrin altres operadors de baix cost –per poder-ho fer hi hauria d’haver eslots disponibles als aeroports- “també es produirà una situació similar a la de l’Amèrica Llatina, però alhora es podria obrir la porta a operadors com Ryanair que competissin amb les rutes internes d’Iberia i amortissin d’alguna manera aquest monopoli”. Vueling, que també opera rutes internes, ja forma part del grup IAG, que en controla el 51%. “Per tot plegat, aquesta operació no suposarà cap avantatge a nivell intern per als usuaris espanyols de Barajas, sinó tot el contrari”, sentencia aquest expert.

I aquesta operació pot tenir alguna repercussió a l’aeroport de Barcelona? Més enllà que els passatgers que volin a l’Amèrica Llatina via Madrid patiran “la mateixa alça de preu i empitjorament del servei”, Xavier Fageda remarca que es tanca definitivament la porta a que Air Europa operi vols intercontinentals des de Catalunya: “Era una possibilitat, si bé no s’havia plantejat en ferm, que la companyia apostés per vols a l’Amèrica Llatina des de Barcelona, però ara és evident que segur que això no passarà, perquè Iberia voldrà centralitzar tota la seva oferta en aquest àmbit de negoci a Madrid”.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa