El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Directius de Seat volien marxar de Catalunya després del 3-O
  • CA

Membres del consell d’administració de Seat van apostar per traslladar la seu social fora de Catalunya, tot i que finalment la companyia va decidir en un gabinet de crisi convocat dies després del discurs de Felip VI el 3-O quedar-se al país a finals del 2017, un cop celebrat el referèndum de l’1-O. El president de la companyia, Luca de Meo, va ser partidari de quedar-se a Catalunya. Així ho ha explicat el president del comitè d’empresa de la companyia, Matías Carnero, que ha negat que aquells dies ell hagués confirmat que el rei Felip VI hagués trucat la direcció per pressionar perquè marxés del país.

“Mai he dit això”, ha dit Carnero en una compareixença davant de la comissió d’investigació sobre el 155 al Parlament de Catalunya. “He repassat els àudios i això va ser al final el senyor Tardà que en una entrevista va dir que s’havia confirmat. No s’havia confirmat res”, ha explicat el representant sindical. Carnero, que anava a la llista del PSC per Barcelona a les darreres eleccions generals, ha recordat que després de les seves declaracions sobre comentaris respecte a Seat en la recepció de la Casa Reial pel 12-O a Madrid es “va muntar un circ” en què se’l va acusar d’anar en contra del rei. “Mai vaig parlar del rei”, ha assegurat Carnero, i ha donat a entendre que el monarca no té necessitat de trucar ningú per fer arribar el seus missatges. En aquest sentit, ha dit que l’exministre del PP Josep Piqué, proper a la Casa Reial, formava part del consell d’administració de Seat. Ara bé, no va participar en el gabinet de crisi que es va celebrar a causa de l’1-O. “Piqué era membre del consell d’administració de Seat, i és una persona que està en els fòrums i ambients de Madrid, a partir d’aquí cadascú pot fer les seves interpretacions”, ha subratllat.

Carnero ha explicat que després de l’1-O no van perdre ventes, encara que dos mesos després del referèndum, al desembre, van notar un descens que ha atribuït a l’impacte de comentaris en les xarxes socials i als mitjans de comunicació. De fet, la companyia va aturar el llançament d’un nou model de cotxe, el Tarraco, per evitar el boicot a la resta de l’Estat en tractar-se d’un nom català. Es va paralitzar el llançament del nom, però no la inversió en la producció.

Els riscos actuals pels “talls de carreteres”

Carnero també ha explicat que traslladar la planta de Seat actualment “pels talls de carreteres” com han publicat alguns mitjans traient les coses de “context” és “impossible”. Ara bé, segons ha dit “hi pot haver un risc, que ja ens preocupava el 2017 i dos anys més tard torna el debat”. El representant sindical ha dit que el que preocupa és “deixar de fabricar de cotxes si la situació de conflictivitat continua a Catalunya”. Ha reiterat que és “impossible traslladar la fàbrica”. “Quan hi ha inseguretat i conflicte sense solució ens pot perjudicar perquè pot ser que des de Volkswagen no t’assignin un model pendent d’assignar d’aquí al 2025: el risc que té l’empresa és que no et donin producte, que això comporti una reducció de llocs de feina, aquesta és la nostra preocupació”, ha relatat Carnero.

El representant sindical ha defensat que des de Seat s’ha treballat per mantenir la neutralitat des d’un punt de vista oficial, deixant llibertat als treballadors per posicionar-se sobre el conflicte. Tot i això, ha apuntat que durant l’aturada del país del 3-O només 100 persones es van acollir al dret de vaga, d’11.000 persones que ha afirmat que treballen a la planta de Martorell. Carnero ha defensat personalment el diàleg per resoldre el conflicte entre Catalunya i l’Estat i s’ha mostrat contrari a l’aplicació del 155 perquè “la imposició no arregla res”.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa