L’estiu arriba a la recta final, i en poc temps les altes temperatures deixaran pas al fred cada vegada més intens. Tenir una bona climatització a casa pot resultar costós i no totes les famílies poden gaudir del confort mínim a la llar per aquesta raó. De fet, un 11% de les llars tenen dificultats per mantenir el seu habitatge a una temperatura adequada a l’hivern, segons l’informe Estimació de la pobresa energètica a Catalunya elaborat per l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua).
Una situació de vulnerabilitat energètica que sovint es manifesta acompanyada d’altres formes de pobresa, i que cal combatre de forma transversal per obtenir una solució a llarg termini. Però pel que fa a la factura de la llum, existeix el bo social, un pla de descomptes que impulsa el govern espanyol i que permet als clients que compleixin uns requisits accedir a descomptes que van des del 25% fins al 40%. Però el desconeixement d’aquesta ajuda per part de molts usuaris que es troben en una situació de vulnerabilitat o de risc d’exclusió fa que no sempre s’hi acullin.
Qui pot accedir al bo social?
El primer requisit perquè una llar pugui acollir-se als descomptes previstos pel bo social, és que el domicili tingui una potència contractada inferior als 10 kilowatts i que estigui acollit al preu voluntari per al petit consumidor (PVPC), o estar disposat a fer el canvi de tarifa. A partir d’aquí, el bo social estableix tres categories amb requisits per a cada una d’elles:
- Consumidor vulnerable: Els ingressos anuals de la unitat familiar no poden ser superiors a 11.279,39 euros, que s’eleven a 15.039,18 euros si el sol·licitant o algun membre de la família té una discapacitat reconeguda igual o superior al 33%, és víctima de violència de gènere o víctima del terrorisme. En el cas que hi hagi un menor, les quantitats s’eleven a 15.039,19 i 18.798,98 euros respectivament. Finalment, amb dos fills menors, les quantitats són 18.798,98 i 22.558,77 euros. Aquests consumidors es beneficien d’un 25% de descompte en la factura de la llum. A més, tenen dret a aquesta bonificació les famílies nombroses totes sense excepció i els pensionistes que percebin la pensió mínima i que no tingui cap altre ingrés.
2) Totes aquelles famílies nombroses amb rendes iguals o inferiors a 15.039, 18 euros l’any. Els pensionistes amb rendes iguals o inferiors a 7.519,59 euros anuals. Tots ells es beneficien d’una bonificació del 40%.
- Consumidor vulnerable sever en risc d’exclusió social: Tots aquells consumidors que són atesos per l’administració autonòmica o local, que els abona almenys el 50% de la factura.En aquests casos, el subministrament elèctric està finançat 100% i la companyia energètica mai podrà tallar la llum al client.
Cal tenir en compte que la bonificació s’aplica a la factura amb un límit de consum, que depèn del tipus d’unitat familiar.
Categories | Límits màxims al consum (kWh) |
---|---|
Unitat familiar sense menors/demandant individual | 1.200 |
Unitat familiar amb un menor | 1.680 |
Unitat familiar amb dos menors | 2.040 |
Unitat familiar famílies nombroses | 3.600 |
Unitat familiar/demandant individual – pensionistes (quantia mínima) | 1.680 |
Els actuals beneficiaris del bo social poden renovar el seu descompte fins al proper 8 d’octubre
Com sol·licito el bo social? El bo se sol·licita directament a la companyia subministradora, per telèfon, en una de les seus de la companyia o també per correu electrònic. En qualsevol cas, necessitaràs aquesta documentació:
- Un model de sol·licitud del bo social, que pots descarregar al web de la teva companyia subministradora, que ha de ser una comercialitzadora de referència, o recollir en un dels seus punts d’atenció.
- Fotocòpia del DNI de cadascun dels components de la unitat familiar majors de 14 anys que viuen a la llar on es farà el descompte.
- El llibre de família si a la llar hi ha més d’una persona.
- El certificat d’empadronament vigent de totes les persones que conviuen al domicili.
- Si és el cas, la documentació que acrediti circumstàncies especials, com són casos de discapacitat de més del 33%, víctimes de violència de gènere i víctimes del terrorisme.
El bo social tindrà una validesa de dos anys des del moment de la seva aprovació i es podrà renovar sempre que els requisits del client no canviïn. En el cas de les famílies nombroses, es mantindrà el descompte mentre mantinguin aquesta condició. A més, com a clients teniu l’obligació de comunicar a la companyia energètica qualsevol canvi en les vostres circumstàncies personals o econòmiques que us puguin excloure del dret al bo social.