La crisi de la covid-19 dispara la contractació d'assegurances de viatge a Catalunya

Abans de la pandèmia, tan sols un 30% dels viatgers s'assegurava, mentre que ara ho fan més de la meitat

La crisi de la covid-19 ha impulsat la contractació d'assegurances de viatge a Catalunya. Tot i que les patronals no disposen de dades oficials, les diferents empreses consultades per l'ACN afirmen que el percentatge de viatgers que han comprat algun tipus de cobertura s'ha disparat des que el govern espanyol va decretar l'obertura de fronteres. Segons xifres facilitades per Mondo, un corredor d'assegurances amb seu a Barcelona, abans de la pandèmia tan sols el 30% dels viatgers s'assegurava, un percentatge que ara supera amb escreix el 50%. El mateix apunten des d'AON Espanya, un 'broker' d'origen britànic especialitzat en el sector i amb un fort pes a l'Estat. En el seu cas, la ràtio de conversió frega el 100%.

Segons explica la directora de 'travel' d'AON Espanya, Katia Estace, "a l'Estat tradicionalment s'han contractat menys assegurances que als països nòrdics o a la Gran Bretanya". "Quan la gent marxava a altres punts de l'Estat o de la Unió Europea gairebé mai contractava, només quan anava a l'estranger". Tal com apunta aquesta directiva, però, la tendència va començar a canviar quan van aparèixer els primers casos a la Xina i es va accentuar amb la reobertura de fronteres, quan el coronavirus ja havia estat declarada pandèmia. "Els que contracten un viatge per agència ja van assegurats, però el comportament dels particulars és diferent; ara tots van assegurats i es miren molt bé les cobertures", afirma.

A Mondo també han notat un canvi de tendència, sobretot pel que fa als viatgers que es desplacen des de l'Estat a altres països de la Unió Europea. "Encara que existeixi la targeta sanitària europea, la gent és cada cop més sensible a viatjar tranquil·la", comenta el cofundador i conseller delegat de l'empresa, Ricard Domènech. "Els desplaçaments a Europa encara són pocs, però els viatges s'estan assegurant i molt", afegeix.

Tot i que el percentatge de turistes que decideix contractar una assegurança de viatge s'ha incrementat notablement, la facturació de les asseguradores i les corredores encara no ha recuperat els nivells previs a la pandèmia. Segons les últimes dades de l'Associació Internacional del Transport Aeri (IATA, per les seves sigles en anglès), el tràfic aeri entre gener i juliol ha sigut un 63% inferior respecte al mateix període de l'exercici anterior. Per altra banda, l'IATA apunta que no serà fins al 2024 quan s'arribarà als volums de tràfic previs a la crisi.

Quines cobertures ofereixen les assegurances?

Quan la crisi de la covid-19 afectava pocs països, qualsevol assegurança de viatge ja oferia garanties més que suficients. "Quan parlem d'una epidèmia hi ha certa cobertura, tant en cancel·lació com en assistència de viatge; tot això va acabar quan el coronavirus va ser declarat com una pandèmia, provocant que les cobertures quedessin anul·lades", explica Domènech. "Això va deixar el sector en un pas en fals i vam haver de treballar molt intensament per adaptar-nos a les demandes dels clients", puntualitza.

Ara que la situació és força més estable, les companyies ja han definit els límits de cada producte. El que sí que cobreixen les assegurances de viatge són tots aquells costos relacionats amb l'assistència en viatge, és a dir, tot allò que estigui relacionat amb temes mèdics: proves PCR, assistència mèdica en cas de positiu i hospitalització entren dins aquest camp. A banda, les assegurances també cobreixen les quarantenes mèdiques en cas que el viatger sigui asimptomàtic i el cost d'una prova PCR si és per prescripció mèdica. Finalment, l'assegurança també cobreix totes les despeses relacionades amb el fet d'haver perdut el vol de tornada a causa d'una hospitalització.

El que no cobreixen les assegurances, en canvi, són les quarantenes preventives. "En aquest cas, com que no hi ha afectació mèdica, és diferent", subratlla Domènech. "Depenent del lloc, els costos els pot acabar assumint el govern local, però qui ho assumirà en primera instància serà el viatger", explica el conseller delegat de Mondo. En aquest sentit, des d'AON recomanen revisar bé les cobertures de cada assegurança i tots els supòsits en els quals s'activa.

Un cost irrisori en comparació amb l'import del viatge

Les veus consultades també coincideixen en assenyalar que l'auge en la contractació d'assegurances ha fet veure als viatgers que aquests productes tenen un cost molt baix en comparació amb l'import total d'una estada. "Estem parlant d'un 1% o màxim un 2% del que val tot el viatge", destaca Domènech. A tall d'exemple, el directiu assenyala que una assegurança d'una setmana als Estats Units amb una cobertura de fins a 1,2 MEUR té un cost que se situa entorn dels 30 euros. A Europa, la xifra encara és més baixa, al voltant dels 15 euros. Incloure cobertures per covid-19, a més, no ha fet variar en excés el preu de les assegurances, segons apunta Domènech.

Per contra, els costos derivats d'una hospitalització per covid-19 són extremadament alts. Des de Mondo recorden el cas d'un home que va desplaçar-se de Madrid a Panamà i que va donar positiu per coronavirus al país americà. "Si no hagués contractat una assegurança, aquesta persona, que va estar més de deu dies a l'hospital, hauria hagut de pagar 10.000 euros per dia", explica Domènech.

Fer vint passos enrere per fer-ne cent cap endavant

Tot i que la reducció del tràfic aeri ha castigat les empreses especialitzades en assegurances de viatge, aquests confien que la situació s'acabarà redreçant. Estace apunta que, a llarg termini, els canvis de mentalitat acabaran beneficiant al sector. "Hem fet vint passos enrere per fer-ne cent cap endavant", diu.

Malgrat tot, també avisa que alguns grups en sortiran més aviat malparats. "Ningú acceptarà una assegurança que no cobreixi la covid-19", afirma. En relació amb aquesta qüestió, explica que les companyies que han retirat productes del mercat "ho acabaran pagant". "Els que s'han sabut comportar durant la crisi i han treballat amb els 'partners' se'n sortiran", conclou.

 
 

Comentaris