El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
La Costa Daurada aguanta la respiració
  • CA

“Costa Daurada, com sempre” és el títol del vídeo d’una nova campanya publicitària del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona que, amb un aire vintage promou el retorn a la costa tarragonina per al retrobament amb la família. Un missatge clau, dirigit a públic nacional, en un moment en què es viuen les darreres fases del confinament i els governs preparen per aixecar les restriccions a la mobilitat entre províncies i regions sanitàries. En aquest context, les més de 25.000 persones que treballen en el sector turístic a Tarragona i les empreses que mantenen una activitat que suposa el 22% del PIB d’aquesta àrea del país, aguanten la respiració per veure si poden salvar la temporada turística sobre la qual penja l’amenaça latent de la Covid-19.

El portaveu de la Federació Empresarial d’Hosteleria i Turisme de Tarragona, Xavier Guardià, comenta en declaracions a ‘El Món’ que tot el sector que engloba l’organització —càmpings, hotels, apartaments, agències de viatges o restaurants a la Costa Daurada i Terres de l’Ebre— pensa que són “un destí madur” que rep a l’any sis milions de turistes. És doncs a partir d’aquest volum de confluència de turistes que tots els negocis de l’àrea poden sobreviure. Reduir la mobilitat i frenar l’arribada d’aquest volum de persones posa els negocis en risc. “A partir del moment que la gent pugui decidir allà on es pot moure, creiem que la fortalesa del destí serà un avantatge per nosaltres”, afegeix Guardià. En alguns municipis, com Cambrils, el turisme representen el 47% del PIB. Que en llocs així, dependents del monocultiu turístic, no es pogués obrir significaria “una hecatombe”.

No es pot sobreviure amb el mercat català només

El gruix de turistes es divideix entre un 50% de catalans i espanyols i un altre 50% de la resta d’Europa, principalment procedent de mercats com Regne Unit, Irlanda, França, Alemanya, Holanda i Rússia. Després, també arriben turistes de mercats més petits com són Suècia o Finlàndia. El sector turístic tarragoní pensa que quan s’obrin les fronteres aquests mercats continuïn pensant en la seva costa com un destí atractiu “perquè aquí no ha passat res d’especial que no hagi passat en altres llocs”. Per ells l’arribada de turistes internacionals resulta clau per sobreviure, sobretot entre la Setmana Santa i el 30 d’octubre. “El sector turístic de sol i platja és tan gros que si només es mogués Catalunya no en tindríem prou, no podem pensar només amb el mercat de Catalunya, no faríem prou”, reitera Guardià.

“Si pel que fos ara no es poguessin obrir més les fronteres seria un desastre, amb Catalunya sol no podem viure, amb el mercat català no hi ha ningú que pugui viure perquè no és prou gran perquè tots en mengem”, reitera el portaveu dels empresaris del sector. Guardià recorda que a Tarragona el 22% del PIB prové del turisme de forma directa, de manera que si a aquest sector li anés malament les conseqüències serien una “barbaritat, pararia el món”. La indeterminació del govern espanyol pel que fa a l’obertura de fronteres dificulta fer previsions, però el sector tarragoní assegura que des de fa dues setmanes s’estan produint moviments: “Estem notant moviments en el mercat alemany i francès, tenim la sensació que els mercats es mouen”. Si fa 15 dies “ningú no preguntava res, ara els touroperadors comencen a preguntar quan s’obren els hotels, si els clients es poden banyar a les piscines, això vol dir que a ells els interessa perquè hi ha clients que ho pregunten”, afegeix Guardià.

El sector assegura està preparat per anar passant fases i provar les protocols de seguretat que s’han establert. El pas de la fase 2 a la 3 no canvia gaire cosa pel que fa al negoci, però permet anar posant en marxa les noves maneres de fer les coses. Guardià assegura que el sector preveu l’inici d’activitat entre l’1 i el 15 de juliol i que s’intentarà fer “una temporada curta i dolenta”, però almenys salvar-la fins a l’octubre.

Condonació d’impostos

Davant d’aquest context de dificultats, Guardià explica que el sector ha demanat des del principi que condoni alguns impostos o almenys que faci rebaixes. La resposta ha estat en algun cas l’ajornament en el pagament d’impostos, però aquest ajornament “no és la solució”. Els empresaris turístics de Tarragona reclamen la condonació de la taxa turística i que els ajuntaments també siguin flexibles en impostos per terrasses i IBI. “El treballador farà un esforç i cobrarà menys, l’empresari no es guanyarà la vida, les administracions doncs també han de recaptar menys”, comenta Guardià.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa