"Des del punt de vista comercial, Catalunya edita per sobre de les seves possibilitats"

Un dissabte i en mig de la Setmana Santa. Aquests dos factors són els inconvenients principals del Sant Jordi d'enguany, segons el Gremi de Llibreters de Catalunya. El seu president, Antoni Daura, parla de les previsions de ventes i d'èxits d'aquesta diada, de quina salut té el llibre en català i del ritme encara "lent" que segueix el llibre electrònic a casa nostra.

A una setmana de Sant Jordi, com es preveu la diada d' enguany?
Nosaltres encarem aquesta data amb la il•lusió de cada any, si bé és cert que aquest any hi ha dues variables que afecten: una baixada del consum i, en segon lloc, el fet que caigui en Setmana Santa.

De quina manera afectarà això?
En sentit global, la Setmana Santa pot afectar de manera diferent segons les zones. A Barcelona, per exemple, afectarà ben poc i segur que anirà força bé. Però sí és cert que en alguns barris les vendes baixaran. I, en canvi a altres poblacions del país, que són segona residència o destí de cap de setmana, es veuran afavorides.

I la crisi del consum?

Aquesta crisi econòmica ens fa ser realistes i per tant si arribem a la xifra de l'any passat, que va ser de 1,7 milions de llibres venuts, ja ens donarem per satisfets. I per això hem de posar tots els esforços, i no ens resignem. Però al realitat és la realitat.

Per aquest dos inconvenients des del Gremi s'havia parlat de poder dedicar una setmana sencera a Sant Jordi i no només un dia...

Sí, però nosaltres sempre hem defensat que Sant Jordi és únic i no es pot canviar, perquè està molt arrelat i fer-ho extensible a tota la setmana és molt complicat i implica un esforç i una despesa molt significativa que fa perdre l'encant del dia 23. El que sí que fem és desencentralitzar i fer que durant tota la setmana hi hagi un ambient previ a Sant Jordi. La gràcia de Sant Jordi és que fagi sol o no, fagi fred o calor, la gent surti al carrer a comprar llibres.

El que no veuen amb bons ulls és que Sant Jordi sigui un dia festiu...

És més bo que sigui feiner, perquè en un dia feiner la gent busca el seu moment per sortir al carrer, hi ha més activitat a les localitats... Però sabem que cada set anys això no és possible i hem de fer tot el que tenim a les nostres mans perquè això no ens perjudiqui massa.

I fins a quin punt Sant Jordi segueix sent un repulsiu per augmentar el nombre de vendes de llibres?
Durant la Diada de Sant Jordi es fa entre el 5% i el 8% de la venda de llibres anual, però depèn de la dimensió de les llibreries. És un moment on el llibre passa a ser el centre de l'atenció mediàtica i la tradició passa a ser un factor clau pel sector.

Pel que fa als possibles llibres més venuts, sabem algun títol que comenci a destacar?

Els títols més mediàtics i la literatura de gènere continuaran sent els més venuts. Però nosaltres des d'un punt de vista gremial no ens agrada donar un títol en concret, sempre hi ha sorpreses, hi ha autors que passen a primera plana els últims dies o que el boca –orella acaba funcionant... Cal que la gent no vagi focalitzada en un llibre, ha de fer una tria més espontània.

Sembla, però, que aquest any no hi haurà cap llibre estranger que faci ombra a la literatura de casa?
Sí, l'any passat ja va ser un any força bo per la fornada dels autors catalans, i aquest any tot sembla indicar que seguirem aquest camí.

Per tant, és un bon moment per la literatura catalana?

Actualment està situada amb una quarta part de la producció i de la venta. En el tema literari la producció és bona i de qualitat, som una cultura democràticament petita però culturalment potent i equiparable a qualsevol cultura europea. Però la literatura catalana està estancada, encara té masses buits temàtics. Encara manca una oferta més tècnica, com els llibres d'autoajuda, de viatges, de dret... Això desfigura una mica les bones xifres de vendes que se sostenen gràcies a la literatura, on la infantil i la juvenil ha augmentat últimament.

El dia de Sant Jordi es venen més llibres en català que en castellà?

Bé, gairebé es segueix el ritme de tot l'any. Si que és veritat que hi ha alguns títols catalans que esdevenen més mediàtics i la catalanitat a Sant jordi es potencia una mica més. La gent, al cap i a la fi, escull el seu llibre pel seu interès i no per l' idioma en què està escrit.

Sembla que en els últims anys, però, l'oferta de llibres sigui més elevada que la demanda, és així?

Des de fa molts anys el mercat és molt actiu des d'un punt de vista creatiu, i des d'un punt de vista de venta, és més feble. Des del punt de vista comercial, Catalunya edita per sobre de les seves possibilitats. Sembla que poc a poc, els editors se'n adonen i van reduïnt aquests tiratges.

Sempre s'ha dit que per Sant Jordi, però, es compren més llibres per tradició que no pas per interès literari...

La lectura dels llibres no la podem saber, sospitem que alguns llibres que es compren no es s'acaben llegint. L'important és que el llibre arribi a casa perquè sempre hi haurà algú que l'acabi llegint. La gent té l'hàbit de comprar o regalar el llibre i pel sector va molt bé

Des del gremi denuncien un cert "intrusisme" pel que fa als punts de venta de llibre el dia de Sant Jordi...
Sí, s'ha de demanar un permís i les autoritats municipals són massa permissives i es donen moltes facilitats. A nosaltres no ens agrada perquè és el dia en què els professionals hem de ser els encarregats a vendre.

I pel que fa al llibre electrònic a quin ritme funciona?

El ritme del llibre electrònic és molt més lent del que alguns visionaris havien pronosticat. A nivell mundial, de fet, és Estat Units qui lidera amb un 5%- 6% del total. I aquí just arribem a l'1% i per tant és encara residual. Però sí és cert que això anirà augmentat.

Varem ser massa optimistes?

Sí, perquè era una cosa nova i els mitjans de comunicació s'hi van evocar. Però era un canvi, no una revolució. D'aquí a uns anys les noves generacions segurament conviuran amb els dos formats, variarà molt del tema, però tots seran usuaris de paper i digitals a la vegada.

Vostès també van criticar al departament d'Educació la seva exclusió dels llibres de texts digitals...

Sí, estàvem molestos amb Educació per anar donant llargues a la nostra petició d'incorporar-nos a la plataforma de continguts digitals d'Educació. I vam reclamar a la Conselleria que expliqués quins protocols i requeriments tècnics eren necessaris.

Aquest alumnes, precisament, són els que l'hàbit de la lectura no el tenen massa interioritzat. S'hauria de potenciar més la lectura des de les escoles?

Sí, de fet els nous lectors són els que ara són a l'escolta. I els índex de compressió lectura i de lectura són molt baixos. I això crea que si no ho anem treballant, aquesta base serà molt feble en el futur. Però el país és el que és, i no som un país amb un hàbit lector massa actiu.

 
 

Comentaris