El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Irvine Welsh sobre la Barcelona de l’1-O: “Hi va haver molt de material alhora còmic i dramàtic”
  • CA

 

L’escriptor escocès Irvine Welsh ha assegurat sobre la Barcelona de l’1 d’octubre, quan es va celebrar el referèndum: “Hi va haver molt de material alhora còmic i dramàtic”.

 

En roda de premsa aquest divendres i preguntat per si ambientaria una novel·la en aquella Barcelona, el novel·lista ha relatat que visita la ciutat sovint i que va seguir molt atentament l’1-O i tots els fets que van precedir la detenció dels líders catalans: “Seria un entorn estupend per a les meves històries perquè van sorgir coses particulars”.

 

Entre aquestes particularitats, ha enumerat la situació “amb la policia, el vaixell, el Piolín, el port, la Guàrdia Civil que no podia sortir i la gent que no volia que la Guàrdia Civil fos allà”.

 

“Hi ha molt de material alhora còmic i dramàtic. Estic convençut que algú està escrivint ja una història en aquest entorn i, si no ho està fent, hauria de fer-ho”, ha agregat.

 

De fet, ha destacat que en la seva novel·la, ‘Un polvo en condiciones’ (Anagrama) —que ha presentat aquest divendres— apareix Barcelona, on l’autor detalla que els diners han picat la ciutat i que està colonitzada per “folladors amb molta solvència i poca personalitat”.

 

No obstant això, ha avisat que malgrat aquesta venda de la ciutat hi ha un fet intacte: “Si no t’agrada Barcelona ets un absolut torracollons, un malparit i una pèrdua per a la humanitat”.

 

Amb aquesta novel·la Welsh ha tornat a la seva Edimburg natal després de recalar a Miami —amb ‘La vida sexual de las gemelas siamesas’—, ja que el referèndum per la independència escocès li va semblar un moment “adequat” per tornar a aterrar a la seva ciutat.

 

En la novel·la, l’autor recupera el personatge de Juice Terry Lawson, taxista que havia apuntat en ‘Cola y Porno’: “Un personatge és com una eina dins d’una caixa d’eines”, ha dit l’escriptor sobre l’elecció del protagonista, i ha considerat que dels petits personatges també en conserva moltes notes i que es troben com en una sala d’espera.

 

Welsh ha considerat que aquests personatges expliquen la història per l’autor: “Tu has de deixar fluir el teu subconscient i llavors les coses funcionen”, ha afegit.

 

Ha explicat que construeix els personatges a través de la música: “Tinc una playlist per a cada personatge. És la millor manera que cobri vida. Em plantejo què escoltaria aquesta persona i ho vaig escoltant”.

 

Sobre l’equilibri entre sexe i drogues en la seva novel·la, ha relatat que cada vegada es donen més actituds obsessives compulsives a causa del capitalisme, amb una publicitat frenètica que porta a un consum de productes i televisió en el qual competeix tot: “Vivim en una espècie de zoo disfuncional en el qual som com hàmsters que anem fent girar la roda perquè no pari”.

 

Preguntat sobre les dosis de sexe i sensualitat, ha considerat que la novel·la és bastant explícita, amb episodis com ara violacions, seduccions i sexe necrofílic, encara que ha confessat que després de rellegir les seves pàgines, pensa que en algun moment la seva mare ho llegirà i li entra sensació de pànic, seguida d’una eufòria, ha bromejat.

 

Sobre si ha deixat al tinter alguna escena que no s’atreveixi a plasmar, ha confessat que no, però ha dit: “No té sentit escriure una escena violenta o de sexe explícit si no encaixa 100% amb el personatge en funció de les tensions a les quals hagis sotmès al personatge i les situacions en les quals li hagis posat”.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa