El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Carme Portaceli guanya dos premis Max
  • CA

 

L’obra ‘Només són dones’, dirigida per Carme Portaceli, ha obtingut aquest dilluns els Premis Max al millor espectacle i a millor direcció d’escena en una gala que s’ha celebrat al Palau de les Arts de València. Aquest espectacle sobre el patiment de les dones a les presons durant la Guerra Civil ha estat un dels muntatges guanyadors d’una nit on l’espectacle de dansa ‘Oskara’, de la companyia basca Kukai Dantza, ha estat el que ha obtingut més premis, amb tres. Les onze nominacions catalanes s’han traduït finalment en tal sols tres premis, els que ha obtingut ‘Només són dones’ i el de la companyia de Circ ‘eia’ amb ‘inTarsi’, Max al Millor espectacle revelació. D’altra banda, l’espectacle ‘Mulïer’ (de la companyia valenciana Maduixa Teatre) ha obtingut dos premis Max (espectacle de carrer i composició musical), els mateixos que ‘Caída del cielo’ i ‘El laberinto mágico’.

En rebre el premi a la millor direcció d’escena, Carme Portaceli s’ha mostrat “especialment contenta” per haver contribuït a fer visibles “tantes i tantes dones que van lluitar per la llibertat i la democràcia al nostre país”. Aquelles dones “valentes i lluitadores” que no només van caure en l’oblit en temps “obscurs” i sinó també avui en dia, en “temps de llum”, quan “segueixen sent oblidades ” pel gran públic i en alguns llocs fins i tot “se les assassina diàriament”. Portaceli també ha dit estar “contenta” d’haver rebut aquest premi a València: “Encara que vaig marxar de molt petita d’aquí, quan baixo del tren em ve una llum que m’arriba al cor”.

 

De la seva banda, l’actriu Gabriela Flores ha volgut compartir el Max a Millor espectacle “amb tot l’equip que només són dones” i ha agraït al jurat que es valori la importància de la memòria històrica i de lluitar contra la invisibilitat de les dones. “El nostre teatre sempre ha estat innovador, arriscat i de fort compromís social”, ha destacat Flores, qui ha afegit que “aquesta aventura no seria possible sense la tenacitat, el rigor i el risc artístic de la seva directora, Carme Portaceli”.

 

‘Només són dones’ és una obra que parla de cinc dones que viuen la terrible guerra feixista i les seves posteriors seqüeles. Es tracta d’una ficció on la fantasia es barreja amb els fets reals. L’espectacle planteja una sola veu de a ma de tres dones de tres disciplines diferents.Pel que fa a les nominacions catalanes, l’actriu Mercè Arànega s’ha quedat a les portes de recollir el Premi Max a millor protagonista, al qual optava per l’adaptació teatral d”Un cel de plom’, un monòleg en el qual l’actriu posava veu a la vida de Neus Català.

Ha estat Nuria Mencía qui s’ha endut el guardó, per la seva interpretació a ‘La respiración’. La tercera finalista, que s’ha quedat com Arànega a un pas del Max, era Garbiñe Insausti per la seva interpretació a ‘Edith Piaf. Taxidermia de un gorrión’. Tampoc l’actor català Ramon Madaula ha marxat del Palau de les Arts de València amb un Max sota el braç. El navarrès Àngel Ruiz ha estat escollit millor actor protagonista per l’obra ‘Miguel de Molina al Desnudo’, i ha desbancat Madaula, nominat per la interpretació d”A teatro con Eduardo’, i el valencià Josep Manel Casany, candidat per la seva participació a ‘Hamlet Canalla’. Si bé dues de les tres obres nominades a millor espectacle musical eren catalanes, finalment el premi ha estat per a la ‘Cervantina’, de Ron Lalá en coproducció de la Companyia Nacional de Teatre Clàssic. Les dues obres que no han estat guardonades són ‘Gente bien’.

 

El Musical’, de La cubana, i ‘Sugar –Ningú no és perfecte’ de Som-hi Films, S.L. Les catalanes Clara Peya (‘Pluja) i Maika Makovski (Només són dones’) també han quedat a un pam d’obtenir l’estatueta en forma de poma en la categoria de Millor composició musical a què estaven nominades. Finalment ha estat Damián Sánchez, per l’espectacle ‘Mulïer’ (de Maduixa Teatre) el guanyador d’aquest Max. L’autora de ‘Només són dones’, Carme Domingo, estava nominada al Max a la millor autoria teatral, que ha anat a parar a Alfredo Sanzol per ‘La respiración’, que competia també al costat de Santiago Cortegoso (‘Raclette). En la categoria de dansa, els Brodas Bros per ‘Brincabros-Vibra’ s’han quedat a les portes de guanyar el Max a millor repartiment, que finalment ha estat pels bascos de Kukai Dantza, per ‘Oskara’. Max d’Honor Durant la cerimònia a més s’han concedit tres premis especials, com Max d’Honor, que ha rebut l’autor, dramaturg i director sevillà Salvador Távora; el Max a la Contribució a les Arts Escèniques, per a la Fundació Festival Internacional de Teatro Clásico d’ Almagro; i el Max Aficionat, per al Grupo de Teatro Yeses.

 

Una gala concebuda com “un cant a l’autoria”

 

L’autoria, especialment amb accent femení, han estat l’eix sobre el qual ha girat la gala de la 20a edició dels Premis Max de les Arts Escèniques. Dirigida pel director de Comediants, Joan Font, i conduïda per la popular actriu, humorista i presentadora Ana Morgade, la cerimònia ha estat un explícit i emotiu homenatge als creadors en el qual, a més, no ha faltat una picada d’ullet a les dues dècades dels guardons més importants del teatre i la dansa a l’estat espanyol. L’organització ha explicat que ha dissenyat un espectacle eminentment festiu, sorprenent, d’esperit mediterrani i, sobretot, molt nou, que també ha volgut fer una reflexió a l’entorn del pas del temps en les arts escèniques. Molt en línia amb l’esperit valencià, precisament, la música ha estat molt present durant tot l’espectacle. La creació i direcció musical és a càrrec dels valencians Josep Zapater i Noèlia Pérez, artífexs de l’aplaudit muntatge ‘Two ladies or not two ladies’.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa