L’any 1990, la irrupció dels canals privats de televisió a l’estat espanyol era el tret de sortida d’una lluita acarnissada pel lideratge d’audiències. Fins aleshores, TVE era l’única opció en molts territoris de l’Estat, tret de Catalunya, amb una televisió pròpia des del 1983, i el País Basc, Andalusia, Galícia i Madrid, que tot just uns mesos abans havien vist néixer les seves televisions públiques. Tele 5 i Antena 3 naixien disposades a destronar el rei amb una programació basada en l’entreteniment i amb propostes innovadores en els formats televisius. TVE va resistir a tot l’Estat fins a l’any 2005, amb l’única excepció de Catalunya, en què TV3 va ser líder entre el 1997 i el 2003. Aquell 2005, Telecinco es convertia en la cadena més vista amb una quota de pantalla del 22,1%.
I fins avui. Telecinco ha mantingut un lideratge pràcticament absolut com la televisió més vista pels espanyols, que només s’ha vist alterat el 2009 i el 2010 per una remuntada de TVE, en alguns mesos puntuals per Antena 3 i sobretot, pel factor TV3. La televisió catalana és l’única televisió pública que ha esquerdat les estadístiques de la cadena estrella del grup Mediaset. Amb TVE relegada a una tercera posició per darrere de Telecinco i Antena 3, la televisió catalana ha plantat cara a la privada. Quan el 2005 el canal privat va assolir el lideratge a tot l’Estat, TV3 se’n va ressentir i va caure a la segona posició. Però a partir del 2010, i tret d’alguns mesos puntuals –en què hi ha hagut esdeveniments esportius de gran rellevància o algun programa de la cadena de gran èxit-, la televisió catalana ha mantingut el seu lideratge indiscutible.
Programes com Sálvame han donat a Telecinco el lideratge d’audiències
Ara bé, TV3 és l’única televisió pública que ha parat el cop de les privades. De totes les televisions que integren la FORTA –l’associació de televisions autonòmiques– només la catalana ha mantingut una posició forta al seu territori. Ni la basca ETB ni la gallega TVG, ni Canal Sur, ni Aragón TV, ni Telemadrid, ni tampoc la televisió canària o la manxega no han aconseguit ser líders a la seva terra, i han perdut progressivament quota de pantalla en favor de Telecinco.
El grup Mediaset, propietari de Telecinco, Cuatro, FDF, Divinity, Energy, Boing i Bemadtv, controla el 28,1% de la quota de pantalla l’octubre del 2020 segons l’anàlisi de Barlovento. El grup Atresmedia (amb A3, la Sexta, Neox, Nova, Mega i Atresseries) ocupa el segon lloc amb una quota de pantalla del 27%. El tercer lloc és per a RTVE, amb els canals TV1, TV2, Clan, Teledeporte i 24h, que controlen el 14,8% de l’audiència.
Un debat electoral a TV3
La suma de les cadenes públiques de la FORTA ocupen la quarta posició amb un 8,5% de quota de pantalla. Unes xifres molt allunyades de les registrades l’any 2009, en què aquest grup de televisions públiques va sumar el 16,9% de l’audiència de tot l’Estat, però properes al mínim històric de la FORTA del 2015, en què va caure al 7,5%. A molta distància, Unidad Editorial, amb un 2,7% d’audiència que li dona Discovery Max i Gol. I finalment, el grup Vocento, amb Paramount Channel, Disney Channel, té el 2,3% de quota de pantalla.