El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Terribas: “El seguiment del judici demostra l’alta consciència política de la nostra societat”
  • CA

 

555.000 oients diaris. És la segona millor xifra d’audiència de la història d’El Matí de Catalunya Ràdio. Així ho publicava aquest dimecres l’Estudi General de Mitjans (EGM), que segons les seves dades, el programa que presenta cada matí Mònica Terribas ha augmentat en 57.000 oients respecte de l’anterior onada. Terribas respon les preguntes d’El Món que tenen a veure amb aquest increment d’audiència. En aquesta entrevista defensa que els mitjans son, entre d’altres coses, “una eina de transformació social“; i destaca “l’alt nivell de consciència política de la nostra societat” pel fet que hi hagi un gran seguiment del judici al Procés. 

 

L’augment d’audiència al Matí de Catalunya Ràdio s’ha d’atribuir al judici al Procés? A què més se li pot atribuir? 

Si parlem del procés, entès com l’etapa de transformació política que vivim en els darrers anys, sí, ha augmentat el consum de la ràdio en català i també la nostra. Però aquest raonament implicaria que l’any més intens, que ho va ser el 2017, les audiències haurien rebentat. El Matí de Catalunya Ràdio anem incrementant de manera progressiva a cada EGM, sense grans fluctuacions. I això és el què ens interessa.

 

I a la ràdio és complicat fidelitzar els oients.

Sí, és un procés lent. La competència és dura. I això està passant al Matí de Catalunya Ràdio, que és un programa que milita en el servei públic a partir de les 10, amb espais com En Primer Persona del Plural on abordem problemàtiques socials, El Racó de Pensar, No hi ha drets, L’Informe econòmic, i la franja de 11 a 12 cada dia dedicada als llibres, la tecnologia, els escenaris, l’audiovisual i la música. Per mi, aquest és el mèrit: saber que aquestes propostes que són exigents en un context comunicatiu que tendeix a buscar resultats i que només treu pit amb els números, no renuncia a fer el què creu i s’arrisca. 

 

Li sorprèn el seguiment que està tenint el judici fins i tot a aquestes alçades? 

No em sorprèn: al Parlament hi ha més de dos milions de persones representades que tenen els seus lideratges a la presó o a l’exili i es jutja el què van protagonitzar més de dos milions de persones per celebrar un referèndum. Per tant, segueixen amb detall el què passa al Tribunal Suprem o perquè hi eren, o perquè hi estaven en contra, però perquè ho van viure. El seguiment d’un judici a la legitimitat d’una acció social i política tan transversal demostra l’alt nivell de consciència política de la nostra societat. I al marge del dolor i de la inestabilitat que això implica, això és en sí mateix una demostració de corresponsabilitat. 

 

Com gestionarà el programa la topada entre el judici i la campanya? Hauran d’utilitzar més efectius de l’equip d’informatius?

Nosaltres des del primer dia tenim ja un operatiu dedicat al judici, Els Sintetitzadors del Suprem, Dani Gómez i Domènec Subirà, amb els equips d’informatius de la ràdio, i ara la resta de l’equip, que forma part de l’estructura informativa de la ràdio, es bolcarà en les campanyes, en paral·lel amb la seva feina habitual. El Matí de Catalunya Ràdio, durant la meva etapa, treballa amb la gent de la casa: són totes persones polièdriques que preparen amb la mateixa eficiència una entrevista a Vinton Cerf o a Cayetana Alvarez de Toledo. No has de patir! 

 

Quines limitacions té com a mitjà públic a l’hora de créixer i competir amb els altres mitjans?

Les tinc, les assumeixo i milito en aquestes limitacions. En cap de les meves etapes professionals, he prioritzat el lideratge per damunt del servei públic. Si el lideratge implica renunciar a posar en franges de risc continguts socials o culturals, senzillament, no ho faig.

 

Posi un exemple.

El Matí de Catalunya Ràdio ha de poder entrevistar en franja de màxima audiència Marta Pessarrodona o parlar de Hannah Arendt i de Judith Neddermann o Roba Estesa, perquè ho senti el màxim de gent possible. Obrir finestres no pensant en el rànking. Els mitjans som també una eina de transformació social, no només un espai per fer companyia i posar-nos la gent a la butxaca a cop d’estratègia de click

 

La ràdio catalana pot seguir creixent en audiència? O ja ha tocat gairebé sostre i ara mateix és un pastís que s’ha de repartit amb els altres mitjans?

Francament? No en tinc ni idea. L’últim EGM diu que El Matí de Catalunya Ràdio ha crescut però no ho ha fet a l’esquena de les emissores de la competència: és audiència incorporada. Així que deixem d’amoïnar-nos pels rànkings perquè quan veig grans pujades i grans baixades en programes desconfio. Les audiències no han de servir per acreditar la carrera professional de ningú, tampoc d’un mitjà, si això no va acompanyat d’uns criteris i unes propostes, equivocades o encertades, que puguis explicar quan les coses van bé i quan van malament.  

 

Ja saben quines novetats tindrà el programa la propera temporada per tal de seguir millorant?

Mira, des que vaig arribar a El Matí de Catalunya Ràdio, cada any, quan arriba aquesta època, he tingut alguna sorpresa que ha fet que no pogués concentrar-me en el futur (somriu). Cap any he pogut planificar amb calma la temporada següent. Cap. I cada any corrent unes carreres d’obstacles inimaginables. Així que les idees al cap i a fer feina.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa